Tavoistaan poiketen Valkorosvo ajatteli laittaa toisenkin
päivityksen blogiin tällä viikolla. Jospa puhuttaisiin vähän vedestä tällä
kertaa. Myanmarin sää on melko äärimmäinen: kun sataa, sitten sataa.
Kun on kuivaa, sitten on todella kuivaa. Ääripäät erottuvat varsin selkeästi,
koska sadekausi kestää 3-4 kuukautta ja silloin todella sataa. Vuodet eivät ole
veljeksiä tässäkään suhteessa.
Vuoden 2014 monsuuni oli ”tavallinen”; vettä tuli joka
päivä, mutta melkein joka päivä myös paistoi aurinko. Sadetta saatiin
useimmiten aamusta, päivällä oli muutaman tunnin selkeämpi jakso ja
iltapäivällä vettä tuli taas, samoin illalla ja yöllä.
Vuoden 2015 monsuuni ei ole ollut niin tavallinen. Vettä
tulee kyllä, mutta sitä on tullut jatkuvasti ja aurinkoa ei välttämättä näy
päiväkausiin. Säätiedotuksissa näkyy, kuinka jatkuva tuuli tuo tullessaan
suuria sadepilviä Intian valtameren yli ja kaikki nuo ylittävät läntisen
Myanmarin suurin piirtein Bangladeshin ja Myanmarin rajan kohdalta ja jatkavat
matkaansa sisämaahan. Vesilastin reitille osuu neljä Myanmarin osavaltiota:
Rakhine, Magway, Chin ja Sagaing.
Tulvista eniten kärsivät osavaltiot |
Jokusia päiviä sitten Valkorosvo vaihteli viestejä vaimonsa
kanssa. Suomessa päiviteltiin tuolloin 20 mm:n sademäärää ja pelättiin kuinka
taas alikulut ovat kohta veden vallassa. Samaan aikaan Myanmarissa ennusteltiin
äsken mainitulle alueelle hieman kovempia sateita ollen luokkaa 600 mm,
mahdollisesti enemmän.
Bangladeshin lukemat antavat osviittaa kuinka paljon vettä Myanmarin alueelle on tullut |
Tulviva vesi on tuhonnut kylän Sagaingissa - (c) ChannelNewsAsia.com |
Maanvyörymä on järjestellyt kadun ja talot uusiksi Chinin osavaltiossa - (c) Voice of America |
Koirillakaan ei ole mukavaa Sagaingissa - (c) AFP & GettyImages |
Myanmarin presidentti on julistanut aiemmin mainittuihin
osavaltioihin hätätilan ja avustusjärjestöt (sekä ulkomailta että kotimaasta)
yrittävät päästä paikalle. Toisiin paikkoihin on helpompi päästä kuin toisiin,
mutta matka kestää useamman päivän. Osavaltio Chin on Myanmarin köyhin ja myös
ainoa, jolla ei ole alueellaan yhtään lentokenttää. Rakhinessa, Magwayssa ja
Sagaingissa kenttiä on vähintään yksi, joissain useampia.
Joskus se on jätettävä skootteri kotiin ja otettava ruuhi esiin - (c) FreeMalaysiaToday.com |
Rannikkoalueilla (Rakhine) maa on enimmäkseen tasaista.
Tulvavedet peittävät sen vuoksi laajoja alueita ja vesikerroksen paksuus on
paikasta riippuen 1 – 2 metriä. Sisämaassa on enemmän korkeuseroja, jolloin
tulviva vesi aiheuttaa levitessään maanvyörymiä. Rakennukset ja tiet saavat
kyytiä.
***
Eilisessä blogipäivityksessä Valkorosvo kyseli, onko
mahdollisesti tiettyjen tahojen etujen mukaista sotkea termien sisältöä ja
luoda orwellmaista uuskieltä. Tämän aamun Helsingin Sanomissa toimituspäällikkö
Petri E. Korhonen esittää moisesta sanojen muuntelemisesta tyypillisen
esimerkin vetämällä surutta yhtäsuuruusmerkit rasismin ja maahanmuuttokriittisyyden
välille. Voiko näin yksisilmäisiä ihmisiä tosiaan olla? Ilmeisesti voi, ja
näemmä aika korkealla postilla vielä palkkaa nauttimassa.
Suomi on allekirjoittanut vuonna 1970 YK:n peruskirjan,
jossa todetaan näin:
[Rasismi tarkoittaa] ”kaikkea rotuun, ihonväriin,
syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua,
poissulkemista tai etuoikeutta, jonka tarkoituksena tai seurauksena on
ihmisoikeuksien ja perusvapauksien tasapuolisen tunnustamisen, nauttimisen tai harjoittamisen
mitätöiminen tai rajoittaminen poliittisella, taloudellisella, sosiaalisella,
sivistyksellisellä tai jollakin muulla julkisen elämän alalla”.
Maahanmuuttokriittisyys puolestaan edellyttää, että perustuslakiin
kirjatun sananvapauden perusteella niin julkisesti kuin yksityisesti jokaisella
kansalaisella on oikeus keskustella ja kyseenalaistaa ne mekanismit ja tavat,
joiden mukaan valtio ottaa muiden maiden kansalaisia etabloitumaan
yhteiskuntaan. Toisissa maissa maahantulemisen seula on tiukempi kuin
toisissa. Suomessa seulaa ei ole oikeastaan ollenkaan.
Esimerkiksi Thaimaassa systeemi on melkoisen erilainen.
Turistiviisumilla saa oleilla maassa kuukauden, sitten on poistuttava tai tulee
vaikeuksia. Pidempiäkin viisumeita anomuksesta saa. Viisumeita
turismitarkoitukseen voi myös ketjuttaa käymällä maasta pois ja tulemalla
takaisin. Jos haluaa töitä tehdä, niin asiat muuttuvat hieman hankalammaksi.
Työluvan saa, jos pystyy osoittamaan, ettei Thaimaasta löydy juuri
samantapaiseen työhön soveltuvaa oman maan kansalaista. Samantapainen
järjestelmä on Nepalissa: puolen vuoden välein on käytävä perustelemassa
immigraatioviranomaisille tarpeellisuutensa. Valkorosvon muistin mukaan piti
myös määritellä pari paikallista, jotka voisivat tehtävään siirtymäjakson
puitteissa siirtyä. Ja edelleen: ei Myanmarissa pääse sen helpommalla.
Samantapaisia vaatimuksia löytyy täältäkin.
Aasian maat eivät ole yksin tässä suhteessa. USA, Australia
ja Uusi Seelanti soveltavat samanlaista politiikkaa. Maahanmuuttoa varten on
kiintiöt ja kiintiöissä on tietty määrä paikkoja tietyiltä ammattialoilta,
joilla kyseisissä maissa vallitsee työvoimapula. Myös maahanmuuttajan ikä ja
sukupuoli vaikuttavat mahdolliseen maahanpääsyyn. Jos olet sopivan ikäinen,
sinulla on sopiva koulutus ja työkokemus ja se sattuu olemaan oikealta alalta, niin
tervetuloa. Muussa tapauksessa maahan toivotetaan tervetulleeksi vain
turistina.
Kun maahan on muuttajana päässyt ja alkanut elämäänsä
järjestää, velvollisuudet eivät lopu siihen. Edellä mainituissa maissa halutaan
huolehtia siitä, että maahan muuttanut henkilö todellakin integroituu
yhteiskuntaan joka tavalla ja sulautuu osaksi valtaväestöä edes jossain määrin.
Tehokkain keino huolehtia tästä on kielikoe. Valkorosvolla on monta kaveria
Thaimaassa, jotka tuskailevat paikallisten kirjoitusmerkkien kanssa. Juttu on
nimittäin niin, että asumisen vakinaistamiseksi (residence permit) edellytetään
paikallisen kielen edes auttavaa osaamista. Opintosuoritteita myös valvotaan.
Mikäli edistystä ei tapahdu, voi pitkäaikaisten oleskelulupien uusiminen
muuttua yllättävän nihkeäksi.
Ja nyt Valkorosvon kysymys kuuluu: ovatko edellä kirjoitetut
4 kappaletta rasismia vai maahanmuuttokriittisyyttä? Vastaus on: ne ovat
maahanmuuttokriittisyyttä, ja vieläpä sellaista, jota Suomessa pitäisi myös
harrastaa. Rasismin kanssa näillä käytännöillä ei ole mitään tekemistä, vaikka
muun muassa Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Petri E. Korhonen sellaista
yrittää esittää.
Mikä sitten on rasismia? Etelä-Afrikassa tapahtunut
rotuerottelu tietenkin ja on monia muitakin esimerkkejä. Valkorosvo kertoo
todellisen esimerkin muutaman päivän takaa liittyen Myanmarin tulviin.
Jos vilkaisee päivityksen alussa esitettyä karttaa, sieltä löytyy osavaltio nimeltä Rakhine.
Rakhinen alueella asuu Rohingya-muslimeja, joista osa on syntyperäisiä myanmarilaisia
ja osa on Bangladeshista salaa Myanmarin puolelle luikahtaneita. Osalla näistä
ihmisistä on Myanmarin passi, osa on maattomia. Yhteistä kaikille kuitenkin on,
että valtaosa näistä ihmisistä on pakkomuutettu asumaan leireihin Sittwen
kaupungin lähistölle, kun buddhalaisten ja muslimien väliset riitaisuudet
alkoivat jokusia vuosia sitten (ks. aiemmat blogipäivitykset).
Leirit, joissa muslimit asuvat eivät ole yhtään sen
kuivempia kuin muukaan seutukunta, joten tulvat aiheuttavat muslimeille
ongelmia yhtä lailla. Alueen buddhalaiset hakeutuivat tulvilta suojaan
luostareihin, koska ne on (mikäli mahdollista) rakennettu yleensä hieman
ylävämmille alueille. Kun muslimit yrittivät hakea suojaa samoista
luostareista, buddhalaiset häätivät heidät pois.
Koska buddhalaiset olivat nyt suojassa luostareissaan,
muslimit ajattelivat seuraavaksi käyttää suojanaan alueiden vahvempia
rakennuksia, esimerkiksi kouluja. Kului hetki, ja alueelle järjestystä pitämään (ja avustustoimia koordinoimaan)
saapunut armeija potki muslimit ulos rakennuksista takaisin taivasalle.
Ja nyt, arvoisa lukija, jos voisit vilkaista uudelleen YK:n
peruskirjan määritelmää rasismista ja vastata itseksesi kysymykseen: onko edellä
kuvailtu menettely rasismia?
Vetisin & rasistismaahanmuuttokriittisin terveisin,
Valkorosvo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti