Valkorosvo on siitä onnellisessa asemassa, että työn
puolesta saa huuhailla pitkin poikin Myanmaria. Tavallisen turistin kierros on
suppeampi ja varmaan huomattavasti kalliimpikin. Tarkoitus on kertoa näistä
visiiteistä ja laittaa kuviakin paikoista näytille, kunhan vain ehtii. Aloitetaan
matkakertomussarja vaikkapa paikasta nimeltä Mandalay.
Mandalay sijaitsee noin 640 km Yangonista pohjoiseen.
Maanjäristyksistä puhuttaessa on hyvä tietää, että Mandalay on rakennettu
suoraan tektonisten laattojen saumakohtaan, joka tunnetaan nimellä Sagaing
fault. Mandalay on hyvin erinäköinen kaupunki kuin Yangon. Mandalayn keskusta
on entinen kuninkaan palatsi; neliönmuotoinen alue, kaksi kilometriä kanttiinsa
ja muurien lisäksi vallihaudan ympäröimä. Mandalayn kadut kulkevat valtaosin ruutukaavan
mukaan ja suurin osa kaduista on numeroitu, joillakin kaduilla on myös nimet.
Rakennuskanta on enimmäkseen matalaa, kolmikerroksista tai korkeintaan
viisikerroksista. Ensikertalaiselle Mandalay on hankala paikka suunnistaa;
katsoo mihin tahansa, kaikki näyttää samalta puiden seassa piileksivältä
talomassalta ja mitään erityisiä maamerkkejä ei ole.
Mandalayn kartta |
Valkorosvo on nyt vieraillut Mandalayssa kahdesti ja
molemmilla kerroilla lentoasema on tullut tutuksi. Tuntuu omituiselta, että
lentoasema voi olla niin hiljainen. Mandalayn kenttä ottaa vastaan myös
kansainvälistä liikennettä, mutta koneita ei vain näy. Ilmeisesti niitä
aikataulun mukaan kuitenkin joskus kulkee.
Mandalayn kansainvälisen lentokentän sykkivä ja hektinen ilmapiiri välittynee kuvasta? |
Sisätiloissa on myös syytä varautua ruuhkiin. Muista saapua lähtöselvitykseen ajoissa! |
Lentokentältä kaupunkiin on 30-40 minuutin ajomatka.
Mandalay sijaitsee matalahkolla ylängöllä, joka on niin tasainen, että
pohjanmaalaisetkin olisivat kateellisia. Katse kantaa kauas ja katsoo mihin suuntaan
tahansa, voi aina nähdä vähintään yhden kullatun pagodan kiiluvan auringossa.
Muuta erikoista maisemassa ei sitten olekaan, ellei riisipeltoja ja niillä
kykkiviä ihmisiä ja työkaluja kiskovia härkiä pidä erityisen mielenkiintoisina.
Mandalayn vieressä virtaa iso joki, joka mahtuu kuivana kautena uomaansa
erinomaisesti hiekkasärkkien sekaan pujottelemaan. Kun Myanmarissa tulee vettä,
sitä tosiaankin tulee. Valkorosvon ensimmäinen Mandalay-visiitti osui kuivaan
kauteen. Silloin maiseman yleisväri oli ruskea ja seassa jotain vihertävää.
Toinen vierailu sattui monsuunin alkuun ja vierailua edeltävinä viitenä päivänä
oli Mandalayssa satanut. Joessa ei ollut hiekkasärkkiä näkyvillä, mutta vettä
sitäkin enemmän.
Ensimmäisen reissun ruskeat pellot olivat muuttuneet järviksi. Kahlaajalinnut puuhastelivat perheinensä vihreässä ruohikossa ja maiseman yleisväri oli muuttunut ruskeasta vihreäksi. Värin lisäksi oli muuttunut myös haju. Kuivana kautena ilmassa ei tunnista erityistä hajua, mutta monsuuniaikaan ilma on raskaampaa hengittää ja mukana tulee bonuksena lahoamisen ja mätänemisen haju. Näihin tulvajärviin ei ole kovin viisasta mennä uimaan.
Ensimmäisen reissun ruskeat pellot olivat muuttuneet järviksi. Kahlaajalinnut puuhastelivat perheinensä vihreässä ruohikossa ja maiseman yleisväri oli muuttunut ruskeasta vihreäksi. Värin lisäksi oli muuttunut myös haju. Kuivana kautena ilmassa ei tunnista erityistä hajua, mutta monsuuniaikaan ilma on raskaampaa hengittää ja mukana tulee bonuksena lahoamisen ja mätänemisen haju. Näihin tulvajärviin ei ole kovin viisasta mennä uimaan.
Joki ja uusiojärviä Mandalayn maisemissa |
Olisiko tämä jotain mitä voisi kutsua "kosteaksi ja pitkäksi lounaaksi"? |
Reippaat sateet näkyivät myös katukuvassa. Moni aiemmalla
reissulla nähty piha oli muuttunut järveksi ja ravintoihin asteltiin tiiliskivisiltoja pitkin. Kaduilla lainehti vettä ja liikenne oli tavallista hitaampaa, joskaan
Mandalayssa ei muutoinkaan ajeta niin kovaa kuin Yangonissa.
Mandalay on kuin mikä tahansa muu aasialainen kaupunki, eli
yleisin kulkuväline on skootteri. Niitä on paljon ja ne tekevät liikenteestä
melkoista puuroa. Sen vuoksi skootterit on Yangonissa kielletty. Jos näin ei
olisi, Yangonissa olisi melkoisen toivotonta päästä mihinkään. Mandalayssa
skoottereita ei ole kielletty ja niitä käytetään sujuvasti niin ihmisten kuin
tavaroidenkin siirtämiseen paikasta toiseen.
Kun Valkorosvo pääsi kurssin pidon jälkeen hotellille, oli illan suunnitelman ensimmäinen tavoite ostaa pieni pullo paikallista viskiä. Puolen litran taskumatti paikallista tislettä maksoi 2 dollaria (sis. haittaverot ja liikevaihtoveron). Illan pimetessä Valkorosvo taikoi tisleestä juomakelpoista sopivalla lantringilla ja parin paukun jälkeen oli aika siirtyä kuninkaan palatsin läheisyyteen einehtimään. Matkaa hotellilta ruokapaikkaan oli jokunen kilometri, hieman liikaa käveltäväksi tuntemattomassa kaupungissa.
Aasialainen yleiskulkuväline |
Kun Valkorosvo saapasteli pihalle hotellin etuovesta, kyyti
järjestyi valehtelematta alle viiden sekunnin. Kadunsyrjään karautti nuori mies
ja kysyi mihin olin menossa. Sanoin ravintolan nimen ja illan tarjous oli 3000
Kyatia menopaluu (3 dollaria, hiukan alle). Valkorosvo tunsi itsensä
siirtomaaherraksi, koska hinta sisälsi myös kuskin odottelun. Eipä muuta kuin
Valkorosvo skootterin takaritsille istumaan ja menoksi. Kyyti oli eksoottista, kypärätön
kuski kuritti vanhaa skootteria ja sai houkuteltua sen joltiseenkin vauhtiin.
Vauhti tuntui kovemmalta kuin se todellisuudessa oli; kello oli illalla
kahdeksan huiteilla, mutta säästäväiset myanmarilaiset eivät tapaa valoja
käyttää, olihan luonnonvalon määrä tulkittavissa vasta tukevaksi hämäräksi, ei
pimeydeksi. Sitä paitsi, vastaantulijoita oli sen verran paljon, että ne
olisivat saattaneet ylimääräisestä valosta häikäistyä.
Kuljettajan kaistanvaihdot ja ryhmittymiset olivat sen verran luovia tapahtumia, että suomalainen autokoulunopettaja repisi hiuksia tukkoina päästään. Ajokoetta vastaanottava katsastusinsinööri menisi luultavasti sanattomaksi.
Kuljettajan kaistanvaihdot ja ryhmittymiset olivat sen verran luovia tapahtumia, että suomalainen autokoulunopettaja repisi hiuksia tukkoina päästään. Ajokoetta vastaanottava katsastusinsinööri menisi luultavasti sanattomaksi.
Iltaruokailun jälkeen kuljettaja tipautti Valkorosvon
takaisin hotellille ja Valkorosvo palasi hetkeksi lasisen meditaation pariin ennen
siirtymistä unten maille.
Yöunet olivat hyvät ja rauhalliset. Valkorosvo avasi
silmänsä yksi kerrallaan uuteen päivään aamusella tasan kello kuusi.
Krapulaa ei ollut, mutta jotakin omituista huoneessa oli. Valkorosvolla meni hetki tajuta, että omituisuus liittyi vaatekaappiin Sen ovet olivat apposen auki, vaikkei Valkorosvo ollut laittanut sinne mitään; kyllä vaihtokalsarit voivat olla ihan hyvin matkalaukussa. Valkorosvo hilasi ruhonsa ylös sängynpohjalta ja katseli ympärilleen. Toinen erikoisuus löytyi huoneen keskilattialta.
Krapulaa ei ollut, mutta jotakin omituista huoneessa oli. Valkorosvolla meni hetki tajuta, että omituisuus liittyi vaatekaappiin Sen ovet olivat apposen auki, vaikkei Valkorosvo ollut laittanut sinne mitään; kyllä vaihtokalsarit voivat olla ihan hyvin matkalaukussa. Valkorosvo hilasi ruhonsa ylös sängynpohjalta ja katseli ympärilleen. Toinen erikoisuus löytyi huoneen keskilattialta.
Minibaarijääkaappi, jonka kuului olla omassa lokosessaan
vaatekaapin alapuolella, oli sähköjohto irti nykäistynä keskellä huoneen
lattiaa. Sen edessä oli yksi avaamaton ja kaatunut limutölkki. Valkorosvo avasi
jääkaapin: muut tavarat, eli eiliset ostokset ja hotellin tarjoamat vesipullot,
olivat jääkaapin sisällä umpilämpiminä sikin sokin.
Valkorosvo kurkkasi sängyn alle ja näki normaalin rakenteen:
runkopatja, jonka kulmissa oleviin jalkoihin oli kiinnitetty huonekalupyörät.
Ja lisäksi tietysti kasa villakoiria.
Olikos tämä nyt toinen vai kolmas maanjäristys, jonka
Valkorosvo on kokenut? Mandalayn ympäristössä järisee päivittäin. Yön aikana
oli ilmeisesti tullut sen verran iso vaakatason heilahdus, että
minibaarijääkaappi oli lähtenyt omille teilleen, samalla auennut ja yksi tölkki
tipahtanut lattialle. Vaatekaapin ovet olivat auenneet samassa rytäkässä.
Valkorosvo ei ollut herännyt moiseen heilahdukseen, koska huonekalupyörät
olivat lieventäneet sen olemattomaksi. Järistys ei ollut mitenkään suuri, sillä
rakennus oli kaikin puolin täysin ehjä. Näitä sattuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti