2015-05-30

28. ONNIKKAMATKALLA


Valkorosvo tarjoilee toisen matkapäivityksen. Olkaapa hyvät...

Valkorosvon piti kurssittaa parikymmentä ihmistä paikassa nimeltä Pyay. Mikäs siinä, matkaa Pyayhyn on Yangonista noin 300 km ja Pyayssa ei ole lentokenttää. Autoilu ja ajankulu suhtautuvat Myanmarissa toisiinsa samoin kuin Nepalissa; kilometreillä ei ole suurta merkitystä, pikemminkin kannattaa tutkailla tunteja. Navigaattori rehentelee, että Yangon-Pyay sujuisi autolla 4.5 tunnissa. Kun oikein kunnolla ajaa ja liikennettä on vähän, pääsee hieman yli 5 tunnin. Bussilla matkaan kuluu kaikkiaan hieman yli 7 tuntia.

Tähän asti Valkorosvo on elellyt siirtomaaherroiksi kun työmatkoista on kysymys. Käytössä on ollut firman auto ja höveli kuski tai sitten on matkailtu potkurikoneella. Tällä kertaa lentokone oli pois laskuista ja kaikilla firman autoilla muuta käyttöä. Jäljelle jäi siis tutustuminen paikalliseen bussimatkustamiseen. Vähän se tietenkin Valkorosvoa epäilytti, kun on jo pitkään katsellut miten bussit Yangonin liikenteessä käyttäytyvät: kiiluvasilmäiset ja takkupäiset nuorehkot paikalliset Pikitukat kurittavat parhaat päivänsä nähneitä intialaisia bussinraatoja ja tekevät liikenteen seassa kaikkea mahdollista, mikä muualla luokiteltaisiin joko itsemurhayritykseksi tai törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi. Vaan ei auta, työt on tehtävä.

Mutkaa ja suoraa muttei mäkiä ole matkan varrella...

Halpaa on: yhdensuuntainen matka 5000 Kyatia (4.5 USD).

Toisin kuin luulisi, bussiasema näille ns. kaukoliikenteen autoille ei ole Yangonin keskustassa, vaan lentokentän takana teollisuusalueen kyljessä noin 12 mailia kaupungin keskustasta. Bussiasema on ehkä väärä sana, pikemminkin kyseessä on kaupunginosa, jossa busseja on katuvierillä valmiina lähtöön joka puolelle maata. Valkorosvo laskeskeli pikaisesti, että reilu 100 autoa pakkasi kyytiin matkustavaisia. Säpinä oli melkoinen ja meteli myös, mutta kummallisesti asiat lutviutuivat. Oikea bussi pyöreäsilmäiselle ulkomaanelävälle löytyi melko helposti. Avulias työntekijä nappasi matka-askin ja tunki sen säilytystilaan, jossa ennestään näkyi olevan tuhannen kappaletta kananmunia siististi pakattuna, teipillä ja narulla koossa pysyviä nyssäköitä sekä poljettavan Singerin sukulainen. Sellaisen Valkorosvo on viimeksi nähnyt varmaan 30 vuotta sitten.

Vähän ennen lähtöä busssiin hyökkää muutama turvonnut ja pistävältä hieltä haiseva burmalaismamma ja jokainen kantaa vatia päänsä päällä. Kaupan on hedelmiä ja kaikkea muuta mahdollista matkaevääksi. Bussiyhtiö tarjoaa matkajuomaksi pullon vettä (sis. lipun hintaan).

Yksi Yangonin bussiaseman "laiturialueista". Ja näitä on sitten jokunen...

Asia Express -vuoro lähdössä Pyayta kohden 5 minuutin kuluttua.

Torvensoiton ja muun mekkalan myötä bussi mateli pois asema-alueelta ja hilasi itsensä valtatielle. Matka oli alkanut. Bussimatka on pitkäveteinen ja vaatii kärsivällisyyttä. Maisemat Yangonista Pyayta kohden mentäessä ovat hyvin tasaiset. Riisipeltoa. Voimajohtopylväitä. Riisipeltoa. Ruskeita, tolppien nokassa kököttäviä asumuksia aina muutaman kilometrin välein. Riisipeltoa. Pagoda. Riisipeltoa. Temppeli. Riisipeltoa. Bussi ottaa lisää matkustavaisia kyytiin lähes joka kylästä ja aina silloin tällöin joku jää pois kyydistä. Lukemisesta ei tule mitään, koska auto pomppii koko ajan. Valkorosvolla oli näköalapaikka sekä meno- että tulomatkalla. Aitiopaikalta pääsi tutustumaan, miten kuljetuspalvelu Myanmarissa hoituu.

Buddha suojelee myös hulluja ja humalaisia. Siksi Buddhan kuvia on joka paikassa.

Suomessa bussilla matkustamisessa ei ole mitään hohtoa ja puhelu kuljettajan kanssa on kielletty. Sen lisäksi suomalaisissa busseissa on kaiken maailman kieltolätkiä sekä ulkona että sisällä. Myanmarissa asia on toisin. Tupakkaa ei bussissa poltella, mutta muutoin ihmiset saavat olla niin kuin ovat. 

Valkorosvolla oli tilaisuus nähdä kaksi eri tapaa miten bussiyhtiön henkilökunta toimii. Menomatkalla bussi oli vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettu vekotin. Sen vuoksi autossa oli kuski, apukuski ja rahastajan virkaa toimittava henkilö. Tässä versiossa kuski ajaa niin kovaa kuin pystyy ja vasemmalla istuva apukuski kertoo milloin pääsee ohittamaan. Kun lupa tulee, sitten mennään. Rahastaja tarkistelee liput ja matkustavaisten nimilistat ja pitää huolta, ettei kukaan matkusta pummilla liian kauaksi. Jokainen kyytiin noussut matkustaja ohjataan henkilökohtaisesti numeroidulle paikalleen rahastajan toimesta. Pysähdyspaikkojen lähetessä rahastaja kiljuu pysäkkien nimiä ja haeskelee poisjäävät matkustajat listojensa perusteella. Saattaa tuntua oudolta, mutta matkustajat tipautetaan keskelle tietä, koska poistumisovet ovat väärällä puolella. Tämän vuoksi apukuski menee aina ulos ja huitoo mahdollista ohitusta kärkkyviä autoilijoita kurvaamaan hieman kauempaa. Valkorosvon paluumatkalla Yangoniin käytössä oli oikeanpuoleisen liikenteen bussi. Tällöin apukuskia ei tarvita. Rahastaja tekee samat hommat ja matkustajat selviävät todennäköisemmin hengissä kun poistuvat bussista pientareen puolelle.

Koska reissu on pitkähkö, on puolimatkassa puolen tunnin pysähdys. Paikka on nimeltään Tharrawaddy ja paikallinen ABC puolestaan Dawn Restaurant. Siellä ravitaan ja kusetetaan niin kuskit kuin matkustajat.

Kuski pistää nortiksi ennen ruokailua.

Nauravia nakkeja ja Pellen lihapullia on ihan turha etsiä. Sen sijaan tarjolla on nuudelia ja jotakin.

Vahinko ettei valokuvissa voi siirtää mukana hajua. Se kertoisi aika paljon.

Länsimaisilla hygieenikoilla saattaisi olla ongelmia tämän paikan kanssa, mutta kyllä siellä vessassa käy ja jotain syö. Myanmarilaiset kylät ja pikkukaupungit näyttävät paljolti samalta, niin Tharrawaddykin; yksi pääkatu, muutama parempikuntoinen valtion hallintorakennus ja loppukylä vähän sinne päin. Reissulla käy varsin selväksi, missä päin maata on rahaa ja missä ei.

Yangoniin vain 3.5 tuntia.

Pyayhyn vain 3.5 tuntia.

Puolen tunnin sapuskoinnin jälkeen rahastaja kokoaa laumansa ja huolehtii että kaikki palaavat paikoilleen. Sama riisipeltoralli jatkuu. Oman lisänsä menomatkaan tuo se, että bussin ilmastointilaitteen kompressori hajosi. Loput 3.5 tuntia Valkorosvo ja muut matkustajat saivat haistella toistensa hikeä ja avoimista ikkunoista tunkeutuvia savunlöyhähdyksiä, kun maajussit joka puolella matkan varrella kulottivat peltojaan.

Jos vilkaisee Myanmarin karttaa, huomaa että maata halkoo iso joki, Irrawaddy. Se aloittaa taipaleensa pohjoisen vuoristoista, ohittaa matkallaan Mandalayn ja monia muita paikkoja, joista yksi on Pyay. Etelä-Myanmar Yangonista länteen on Irrawaddyn suistomaata. Siellä on suurimmat ja hedelmällisimmät riisipellot ja aiemmin Valkorosvo on jo maininnutkin, että Myanmar on yksi maailman suurimmista riisintuottajista. Irrawaddy on parhaimmillaan pari kolme kilometriä leveä ja sitä pitkin toimii laivaliikenne kautta koko maan. Myös turistiristeilyjä on tarjolla. Myanmarin sää koostuu äärimmäisyyksistä. Kun on kuiva kausi, joet kuivuvat ja kutistuvat. Monsuuniaikana joet tulvivat ja vedenpinta nousee useita metrejä.


Irrawaddy Pyayn rantakadulta kuvattuna. Monsuunin aikaan hiekkasärkät katoavat...

Joella kulkee kaikennäköistä vempelettä ja kalastajaa.

Pyayn silta kuvattuna Southern Star -ravintolan terassilta. Kuivana kautena ravintola on tolppien varassa ja ruohikko kasvaa. Monsuunin aikaan vesi nousee niin paljon, että ravintola on on kokonaan veden päällä tolppiensa varassa. Kaikki mitä kuvassa näkyy, peittyy veteen.

Pyay on noin 200000 asukkaan pikkukaupunki, jossa ei liiemmin turisteja vieraile. Se on merkittävä liikenteen solmukohta, koska Irrawaddya ylittäviä siltoja ei ole turhan montaa. Yksi niistä on Pyayssa. Pyayn kuuluisin nähtävyys on Myanmarin suurin Buddha-patsas ja sitä ympäröivä temppelialue kaupungin keskustassa.

Vieressä näkyvät rakennukset antavat osviittaa mittakaavasta.

Valkorosvo vietti pari yötä erikoisessa hotellissa, jossa huoneet oli rakennettu tekojärven päälle. Tekojärvessä majaili lauma ahneita kaloja, jotka olivat kovin persoja paahtoleivälle.

Majapaikka

Sintit tulivat oven viereen ihmettelemään, josko Valkorosvolla olisi jotain evästä tarjota.

Aiemmin on tullut mainittua, että Aasiassa toimiva periaate on ”trust but control”. Varsinkin turistia tykätään vedättää, ei kovin pahasti mutta jos nyt vähäsen kuitenkin. Turisteilla on eri hinnat kuin paikallisilla ja ulkomaalaislisä voi joskus olla aika roisi. Eli kannattaa olla tarkkana eikä hyväksyä ihan mitä tahansa.

Valkorosvo sai tästä hyvän esimerkin, kun oli kirjautumassa ulos hotellista. Hotellit tykkäävät Myanmarissa laskuttaa dollareissa, ja sellainen lappu Valkorosvollekin esiteltiin. Valkorosvo kaivoi pinkan paikallista valuuttaa esiin ja kysyi paljonko Kyateja tarvitaan. Hotellin kerberos laskeskeli hetken ja esitti summan. Se oli Valkorosvon mielestä korkeahko ja niinpä Valkorosvo halusi tietää käytetyn Kyat – USD vaihtokurssin. Hetken mietiskelyn jälkeen sellainen esitettiin. Valkorosvo kysyi, että koska tällainen kurssi on noteerattu. Kello oli hieman yli kahdeksan aamulla. Valkorosvolle vastattiin että tämä on viimeisin, aivan juuri tehty noteeraus.

Kerberoksen naama oli näkemisen arvoinen, kun Valkorosvo selitti, että Myanmar National Bank noteeraa USD-kurssin kerran päivässä kello 11. Eilinen kurssi on tällainen ja herra hotelliherralla on aika tavalla toisenlainen kurssi. Seuraava noteeraus tapahtuisi kolmen tunnin päästä. Kerberos meni merkillisen näköiseksi, takoi vähän aikaa laskintaan ja sopiva, yhteinen kompromissihinta saatiin kuin saatiinkiin aikaiseksi.

Paluumatka Pyaysta oli yhtä tapahtumaköyhä kuin menomatkakin. Tuntui jotenkin kotoisalta palata Yangoniin ja heti ensi töikseen tapella taksikuskin kanssa bussipysäkillä. Tällä kertaa taksikuskilla oli mielessä nyhtää oikein kunnon turistilisä; normaalisti matka maksaisi 3000 Kyatia, mutta kaveri pyyteli heti ensi töikseen 8000 Kyatia. Valkorosvo ilmoitti että ei käy. Tuolla hinnalla jo kävelee kämpille. Valkorosvo otti laukun käteen ja repun pykälään. 300 metrin jaloittelun jälkeen tarjottu taksikyyti tuli toiselta tarjoajalta sillä hinnalla kuin piti.

Kämpille päästyä piti ensimmäiseksi käynnistää Spotify ja kuunnella raskaampaa rokkia. Bussimatkalla Valkorosvon korvia kyllästettiin 14 tunnin ajan iloisilla mediumhitailla balladeilla, joita kaikki aasialaiset rakastavat ja tykkäävät hihkua karaokessa. Kyllä noita jokusen kuuntelee, mutta 14 tuntia alkaa olla hieman liikaa. Videoista päätellen laulujen tarina oli aina sama: oli tyttö ja poika,onnellisia ollaan, poika lähtee, tyttö vartoilee, poika tulee takaisin ja taas kaikki on hyvin. Jos suomalainen iskelmä on imelää, tämä vie vielä siitäkin reippaasti voiton.


Ensi kerralla toisenlaiset tarinat,

Valkorosvo 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti