Jatketaan matkakertomuksia toisella kertaa ja tarjoillaan hieman toisenlainen blogipäivitys. Valkorosvo on kuluvan vuosituhannen puolella pistänyt sanoja jonoon muutaman kirjan verran. Jokunen vuosi sitten eräät tahot pyysivät artikkeleita aiheesta ja jonkinlaista luovan kirjoittamisen kurssiakin Valkorosvo on eksynyt muutaman kerran pitämään.
Valkorosvo tietää, että oman kirjan kirjoittaminen on monen haaveissa, joten aivan ensimmäiseksi kannattaa tutustua aiheeseen vaikkapa tämän 5-osaisen esseen kautta.
I - KIRJOITAN, SIIS OLEN
Jokaisen miehen, ja näinä tasa-arvon aikoina myös naisen,
pitää tehdä elämässään kolme asiaa. Ne ovat oman talon rakentaminen, maailman
kiertäminen purjehtien ja kirjan kirjoittaminen. Kahdesta ensimmäisestä
jokainen voi löytää oppaita sekä internet-tietoa, jopa koulutustakin, mutta
viimeisen kanssa saattaa tulla hankaluuksia.
Jokaisella meistä on sanottavaa, toisilla enemmän, toisilla
vähemmän. Teini-iän mustavalkoinen maailmankuva saa vuosien vieriessä harmaita
sävyjä samaan tapaan kuin hiuksetkin. Harmauden lisääntyessä monilla herää
tarve kirjoittamiseen; vuosien aikana kertynyttä painolastia täytyy jollain
tavalla purkaa. Kaikki asiat eivät voi kiinnostaa kaikkia, joten on helpompi
lähteä siitä, että kirjoittaa itselleen selkiyttäen omia ajatuksiaan.
Kirjoittamisen ja omien tuntojen purkamisen merkitystä ei pidä vähätellä.
On ihmeteltävän paljon sellaisia, jotka ovat selvinneet
suomalaisen sivistämisjärjestelmän seulasta itsetuntoaan suuremmin kolhimatta.
Vaikka toisin luulisi, luovalla kirjoittamisella ja koululla ei ole kovin
suurta yhteyttä keskenään. Alaluokkien ainekirjoitus on lähinnä lauseiden
opettelua. Lukiossa opeteltu esseemäinen vastauskaava on oikein hyvä pohja —
sanomalehden yleisönosastoon tarkoitettuun kirjoitukseen.
Vähät siitä, ettei äidinkielenopettaja ymmärtänyt
loppusoinnutetulla runolla kuitattua 250 sanan aihetta. Vielä vähemmän
kannattaa välittää siitä, miten lukion äidinkielenopettaja kitkerin
sanankääntein suoritti ammatinvalinnanohjausta ja patisti nutipäistä oppilasta
siirtymään kynänpitelystä mieluummin harjanvarteen. Auktoriteeteilla on usein
taipumus erehtyä.
Terveen sielun sanotaan majailevan terveessä ruumiissa. Voi
olla, mutta parasta sielun terveydenhoitoa on mielikuvituksen ruokkiminen
lukemalla ja kirjoittamalla. Molemmat ovat vain saman asian kaksi eri puolta.
II - SANOJEN TUSKA JA KIRJAN SYNTY
No niin, olet saanut hyvän idean. Niin hyvän, että
siitä pitää kirjoittaa tarina, ties vaikkapa ihan kirja. Innosta puhkuen
marssit tietokoneelle ja avaat tekstinkäsittelyohjelman. Valkoinen
paperijäljitelmä aukeaa eteesi ja kursori iskee odottavasti silmää. Jotenkin
sormesi ovat lyijynraskaat. Ideakaan ei tunnu kovin kaksiselta. Siivotakin
pitäisi. Ja postin voisi hakea tässä odotellessa. Kuntoilun voisi aloittaa,
johan edellisestä lenkistä on vierähtänyt puoli vuotta. Tai jospa keittäisi
kahvit?
Kuulostiko tutulta? Ilmiötä kutsutaan valkoisen paperin
kammoksi ja se on hyvin yleinen, et ole ongelminesi yksin. Kirjoittamisen
tuskaa, vaivaa ja vastusta kuvaa hyvin ja osuvasti alan potilas Claes Andersson
kirjassaan Luova mieli. Jokainen ihminen on erilainen ja niin ovat myös tavat
valkoisen paperin kammon voittamiseksi.
Samalla tavalla kuin tupakkalakko
vaatii itsekuria, niin tekee myös kirjoittaminen. Tupakkalakossa kaikkein
vaikeinta on aloittaminen, päätös kirstunnaulojen katkerasta kaveruudesta
luopumisesta. Sama on kirjoittamisessa, tarvitaan vain päätös. Päätös on
jokaisella ihmisellä erilainen. Jotkut päättävät kirjoittaa joka päivä 10
liuskaa, paitsi juhlapyhinä ja peräkkäisten pyhien sattuessa viimeisenä. Toiset
päättävät olla kirjoittamatta, jos viikonpäivän nimessä on r-kirjain. Kas mokomaa,
eikös tänään olekin tirstai, vai onko sittenkin maarnantai?
Kouluopetuksen ansiosta monella on hyvin kehittynyt
rimakauhu. Mikäli mielessä muotoiltu lause ei ole täydellinen subjekteineen ja
predikaatteineen, niin sitä ei kerta kaikkiaan voi laittaa paperille.
Ensimmäiset vapaat ja arkailevat ajatukset tapetaan äidinkielen tunneilta
perityllä kieliopillisella kirveellä. Ja taas ollaan ihan alussa tuijotellen
valkeaa paperia.
Anna palaa, kirjoita mitä mieleesi tulee ja anna ajatusten
virrata vapaasti. Jos kirjoitat aivan ensimmäistä pidempää tekstiäsi, niin pidä
huolta siitä, että kirjoitat joka päivä jonkin itsellesi asettaman tavoitteen
mukaisesti. Olkoon se vaikkapa kolme liuskaa. Kirjoita joka päivä kolme
liuskaa, mutta aivan mistä tahansa. Jos se liittyy tarinaasi, hyvä niin. Jos se
ei liity, sitä voi käyttää myöhemmin johonkin. Monet ovat kokeneet hyväksi
tavaksi vain kopioida aikakauslehtien artikkeleita, jos pää on muuten tyhjä.
Siitä saa rutiinia ja oppii kuin huomaamattaan tunnistamaan hyviä lauseita ja
hahmottamaan tekstin muodostamia ajatuskokonaisuuksia.
Sitkeä naputtaminen tuo
tuloksia ja jossain vaiheessa alkuperäinen idea alkaa saada sanallisia luita
ympärilleen. Tavoitteena on päästä tilaan, jota kutsutaan nimellä Flow. Silloin
on syntynyt harvinainen yhteys, jossa tarina elää kirjoittajan päässä ja
siirtyy samaan tahtiin tietokoneen kovalevylle tai ruutuvihkoon. Tunteena Flow
on etäistä sukua joogan kautta saatavalle transsille; maailma keskittyy ja vain
olennaiset asiat jäävät jäljelle. Flow’ta on kahdenlaista, oikeaa ja väärää.
Oikea Flow syntyy vain kirjoittamalla ja kirjoittamalla lisää, jolloin tarina
alkaa elää omaa elämäänsä.
Väärä Flow on tunteena erehdyttävän samanlainen,
mutta sen synnyttämiseen monet käyttävät punaviiniä tai muuta vastaavaa
ansatsiöljyä. Väärän Flow’n aikana syntynyt teksti tuntuu kirjoitettaessa
suorastaan nerokkaalta, mutta valjun arjen koettaessa nerokkuus häviää krapulan
kasvaessa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kirjoittaessa voisi ottaa punaviiniä.
Mittayksikkönä vain kannattaa käyttää mieluummin lasia kuin pulloa.
Kun kirjoitat, niin kirjoita, kirjoita aina vain äläkä välitä
muotoseikoista. Tutki ideaasi joka puolelta ja tee työtä. Kirjoittaminen on
työtä, paljon kovempaa työtä kuin moni luulee. Rakennuksella loppuvat työt
neljältä eivätkä ne seuraa perässä kotiin. Kirjoittaessa työt seuraavat koko
ajan mukana; miten sitä ajatuksistaan eroon pääsisi?
III - TUUNAUSTA
Valitettavan yleisen virhekäsityksen mukaan teksti on
kerralla valmis. Koulussa ei koskaan kirjoitettu ainetta uudelleen, siksi moni
kuvittelee, että teksti on kerran kirjoitettuna kiveen hakattu ja lopullinen.
Väärin. Se on hyvä alku, mutta kenenkään kirjailijan kaupan hyllylle päätynyt
teos ei ole kertakirjoittamisen tulos. Useimmiten se on kirjoitettu uudelleen
kolmeen, ehkä neljään kertaan.
Nyt sinulla on hyppysissäsi
jonkin kokoinen nippu paperia, jota ylpeästi nimität käsikirjoitukseksi. Se on
oikein, tekemisistään pitää olla ylpeä, kunhan samalla tiedostaa, ettei maailma
ja eritoten sinun käsikirjoituksesi ole läheskään valmis. Työ on vasta alussa.
Monen kirjoittajan on vaikea
ymmärtää, että ensimmäinen käsikirjoitusversio on vasta aineisto. Se voi olla
suht luettavaa tai sitten ei. Nyt alkaa kirjoittajan työn seuraava vaihe, jossa
pitää olla armoton ja tuntea itsensä hyvin. Tämä kirjallisen työn vaikein
prosessi on jokaisella omanlaisensa, mutta joitakin yleisiä suuntaviivoja
voidaan toki vedellä.
Ota ensimmäiseksi alkuperäinen ideasi. Mieti sitä hetki ja
kuvaa se mieluummin yhdellä, korkeintaan kahdella lauseella. Tämä vaikuttaa
helpolta, mutta aikaa siihen saa helposti kulumaan monia viikkoja. Kun olet
saanut tämän tehtyä, niin mieti seuraavaksi kirjoittamaasi aineistoa ja ideasi
kuvausta. Kummassakin pitää olla yhteisenä sisältönä jotakin, jota sanotaan johtoajatukseksi.
Johtoajatus on usein sananlaskumainen, ehkä vähän banaaliltakin kuulostava
väittämä. Esimerkkejä: ”hyvä voittaa pahan”, ”rakkaus voittaa kaiken”, ”onni ja
rikkaus eivät ole sama asia” ja niin edelleen.
Miksi tehdä asia näin hankalaksi? Kahdella lauseella kuvattu
idea on synopsiksen pohja. Sen ansiosta olet miettinyt ideasi
lopulliseen muotoon. Johtoajatus puolestaan on sellainen ideaasi liittyvä
väittämä, joka on kirjoittamassasi tarinassa näkyvillä monessa kohtaa taustalla.
Kirjasi tarinassa johtoajatus on se asia, mitä tekstilläsi haluat lukijalle
väittää; se on sinun mielipiteesi asiasta kirjoittajana ja perustelee miksi
tarinasi on kirjoitettu. Tekstisi pitää heijastaa ja peilata johtoajatusta
mahdollisimman monin eri tavoin. Kirjasi juoni on se elementti, jolla
saat lukijan kiinnostumaan ja lukemaan kaikki esittämäsi variaatiot omasta
johtoajatuksestasi. Nyt voitkin siirtyä varsinaiseen työhön, jossa
käsikirjoituksesi ensimmäinen versio joutuu rankkaan käsittelyyn.
Jos haluat kirjoittajaksi, niin kirjoita ja paljon. Jos
haluat hyväksi kirjoittajaksi, opettele vihaamaan tekstiäsi. Tärkein työkalusi
on joko virtuaalinen tai aivan oikea roskakori. Ihmisellä on taipumus rakastua
tekstiinsä ja siitä luopuminen on äärimmäisen vaikeata. Nyt sinun on
harjoiteltava luopumista. Kaikki se kirjoittamasi tarinan teksti, joka ei liity
suoraan ideaasi tai johtoajatukseesi, saa mennä. Yllätyt, kun
käsikirjoituksestasi katoaa hyvin äkkiä puolet. Sitä ei kannata pelästyä, nyt
on vasta siivottu läskit pois ja jätetty luuranko jäljelle.
Käsikirjoitusversiossa numero kaksi sinulla on tiivis teksti,
jossa käsittelet ideaasi monin tavoin. Nyt teksti on altis ja paljastaa sinulle
puutteensa: onko jokin näkökulma unohtunut? Onko jokin näkökulma teennäinen tai
täysin turha? Arvioi tekstiäsi ja ole äärimmäisen kriittinen. Tee muutoksia,
kirjoita lisää.
Anna tekstin levätä. Kahdesta kolmeen viikkoa on sopiva aika.
Ota se esiin ja ole vihamielinen sitä kohtaan. Olisiko vielä jotakin
poistettavaa? Seuraavaksi sinun on mietittävä tasapainottavia elementtejä.
Tarvitaanko uusia henkilöitä, toisivatko ne alkuperäistä ideaa paremmin esille,
lisäisivätkö ne kiinnostusta? Tämän työstämisen jälkeen sinulla on ideasta
tehtynä käsikirjoitusversio numero kolme. On lepuuttamisen aika. Voi kulua
kuukausia, ehkä vuosia, mutta huomaat kyllä, milloin tekstisi haluaa tulla
uudelleen esiin.
Ota teksti lepuuttamisen jälkeen esille ja ala tutkia sitä
draamallisesti ja juonellisesti. Draamallisuus tarkoittaa, että tarinasi
päähenkilöllä ideaasi ja johtoajatukseesi liittyen pitää olla jokin ristiriita.
Se herättää kiinnostusta ja toimii tapahtumien moottorina. Esimerkiksi
onnellisen avioliiton kuvaus pienintä pilkkua myöten ei ole kiinnostavaa. Sen
sijaan jos onnellisuuteen ilmestyy särö vaikkapa uskottomuuden muodossa,
kiinnostus tarinaan kasvaa kymmenenteen potenssiin. Jos päähenkilösi on
uskoton, niin uskottomuuden syyt ovat kiinnostavia. Jos päähenkilösi on
uskottomuuden uhri, lukijoita kiinnostaa että selviääkö oikea asian laita
koskaan loukatulle osapuolelle ja mitä sitten tapahtuu.
Ihmisten myötätunto ja
inho ovat kirjoittajan ohjailtavissa olevia tunteita. Ristiriitaisuus pitää
olla näkyvillä koko tarinan ajan. Dialogeissa ei ole kiinnostavaa se, mitä
puhutaan vaan se, mitä jätetään sanomatta ja mitkä ristiriitaiset tavoitteet
dialogin taustalla rivien välissä piileskelevät.
Ristiriidat generoivat tapahtumia ja ajavat henkilöitä
tilanteesta toiseen. Juoni on looginen kokonaisuus, jossa tapahtumat seuraavat
toistaan. Tässä vaiheessa sinun pitää tarkistaa, että kertomuksesi tapahtumat
etenevät loogisesti ja ristiriidat kasvavat tarinan huippukohtaan (kliimaksi)
asti. Sen jälkeen ristiriitoja aletaan purkaa ja päästään juonesi ja ideasi
mukaiseen lopputulokseen.
Juonen ja ristiriitojen käsittelyn aikana huomaat, että
kertomuksessa on selviä aukkoja ja lisää liuskoja syntyy. Voi olla, että alussa
pois heittämässäsi materiaalissa on tapahtumia käytettäväksi tässä vaiheessa.
Ota niitä käyttöön, mutta ole varovainen; omaan tekstin rakastuminen sokaisee
helposti.
Tämän jälkeen käsikirjoituksen suhteen on jäljellä enää
pientä loppusiivousta. On aika tarttua kielioppiin ja tarkistaa oikeakielisyys,
murteet tms. ja alkuperäinen ideasi on näin muuttunut melko lopullisesti
hiotuksi käsikirjoitukseksi.
Nyt sinusta tulee todennäköisesti kavereidesi
maanvaiva; ystävät väistävät sinua toiselle puolelle katua jos näkevät
kainalossasi käsikirjoitusnipun. Ulkopuolisten kommenttien saaminen on
kuitenkin hyvin arvokasta. Mikäli mahdollista, käytä ns. rivilukijaa tai
–lukijoita ja sen lisäksi myös ammattilaisia, eli kirjallisuuteen ainakin
jonkin verran perehtyneitä henkilöitä koelukijoina. Kun saat palautteet, niin harkitse tarvitseeko tekstiisi
tehdä vielä muutoksia. Olet jo edennyt pitkälle kirjoittamisen kapealla ja
konstikkaalla polulla, mutta vielä on tehtävää ja vaikeita asioita edessä.
Juoni ja draamallisuus ovat hankalia käsitteitä lyhyesti
selitettäväksi. Suosittelen sinulle ensinnäkin tutustumista Aristoteleen
Runousoppiin. Sieltä selviävät tarinankerronnan perusteet. Aristoteleen
runousoppi saattaa olla hankala saada käsiinsä, koska se on loppuunmyyty ja
uusia painoksia ei ole näköpiirissä. Suosittelen kääntymistä kirjastojen ja
ilmaisutaidon oppilaitosten puoleen.
Draaman ja jännitteen rakentamista käsitellään suomeksi
esimerkiksi sivustolla http://elokuvantaju.uiah.fi
. Siirry pääsivulta oppimateriaalikartalle ja tutki, mitä löydät kohdan
”käsikirjoitus” alta.
Muista, että kirjoittaminen on loppujen lopuksi
poikkitaiteellista työtä. Älä erehdy kuvittelemaan, että vain päähenkilön
sisäisen sielunmaailman kuivakas kuvaaminen synnyttää mestariteoksen. Kirjasi
henkilöiden täytyy elää ja toimia ja ajatusten ilmetä toiminnan kautta. Sen
vuoksi sinun kannattaa tutustua elokuvan maailmaan ja käsikirjoittamiseen;
siinä maailmassa toiminta ja sen kuvaus on erityisen tärkeää.
IV - KADONNEEN KUSTANTAJAN METSÄSTYS
Valmis käsikirjoitus näyttää paperilla kauniilta, suorastaan
hekumalliselta. Viidennellätoista lukukerralla löydät vielä muutaman
kirjoitusvirheen. Onkohan niin kuin yhdyssana vai ei? Hieromista voi jatkaa
loputtomiin, mutta jossain kohtaa käsikirjoituksen elinkaarta muutosten tuoma
vaiva käy kohtuuttomaksi lopputuloksen paranemiseen nähden. On aika pohtia,
mitä käsikirjoituksen kanssa kannattaa tehdä. Plenware Oy:n tekninen johtaja,
professori Pauli Kuosmanen on erikoistunut unelmien murskaamiseen ja tässä
kirjoituksessa lainaan hänen rooliaan.
Osassa III kerroin hieman johtoajatuksesta ja synopsiksesta ja
käsikirjoituksen muokkaamisesta. Nyt on aika miettiä, onko sinulla oikeasti
sanottavaa? Onko sanottavasi sellaista, että uskot sille löytyvän lukijoita ja
kuulijoita? Käsikirjoitusta ei kannata lähettää eteenpäin, ellei siihen ja sen
tärkeyteen itse usko. Jos et usko itse, ei siihen usko kukaan muukaan.
Markkina-alueen kokoon nähden Suomessa on hirmuinen määrä
kustantajia. Jokainen kirjailijaksi haluava tietenkin toivoo, että juuri hänen
käsikirjoituksensa olisi se kustannuskynnyksen ylittävä, ehkä tulevaisuuden
kulttuurimaiseman kirkkaimpana loistava majakka. Aina sopii toivoa, mutta
kannattaa muistaa tosiasiat. Suuret ja kuuluisat kustantajat vastaanottavat
vuosittain 1000 – 2000 käsikirjoitusta kukin. Näistä kustannuskynnyksen ylittää
0.5 – 1%, eli 10 – 20 käsikirjoitusta per kustantaja saa julkisuutta. Lisäksi
suurilla kustantajilla on vakionimiä, joiden teokset julkaistaan joka
tapauksessa.
Sinä, uusi yrittäjä, olet aina heikoilla. Tilannne on vähän sama
kuin yrittäisit päästä portsarin ohi ravintolaan valomerkin jälkeen. Jotta
onnistuisit, sinulla pitää olla hyvät puhelahjat etkä välttämättä onnistu
silloinkaan. Pienillä kustannustaloilla tilanne on hieman toinen.
Vastaanotettujen käsikirjoitusten määrä on pienempi ja tapauksesta riippuen
täyskustanteen läpimeno-% saattaa olla isompi, jopa 5%.
Hyvä kirjoittamisen taito ei ole tae
täyskustannussopimuksesta, muttei siitä haittaakaan ole. Kerron tästä asiasta
lisää seuraavassa osassa. Tässä vaiheessa voi sanoa sen, että muu mediajulkisuus
ja tunnettuus edesauttaa kustannussopimuksen saamista eikä tällä asialla ole
mitään tekemistä kirjoittamistaitosi kanssa.
Miksi näin? Suuret kustantajat toimivat liiketaloudellisilla
periaatteilla. Tilanne on hieman sama kuin levy-yhtiöissä. Musiikkipuolella
tuotannot suunnitellaan siten, että kymmenestä tuotannosta 1 – 3 kpl on
sellaisia, jotka tuottavat todennäköisesti runsaasti rahaa. Loput seitsemän
tuotantoa voivat tuottaa tai olla tuottamatta, mutta kolmella ”kaupallisesti
varmalla” tuotannolla katetaan muidenkin kulut. Tuntematon kirjailija on
samassa asemassa kuin levy-yhtiön riskituotanto; markkinat ovat epäselvät,
ostajaryhmästä ei ole hajuakaan ja markkinointiponnistuksen on oltava
melkoinen. Vanhalta tutulta nimeltä saadaan vanhaa ja taattua tavaraa, jonka
ostajaryhmä ja todennäköinen menekki on jo tiedossa. Suurten kustantajien seula
on äärimmäisen tiuha juuri tästä syystä: kaupallisen riskin välttäminen on
nykymaailmassa elinehto.
Kun lähetät käsikirjoituksesi suurelle kustantajalle, epärealistiset
haaveesi ja karu kaupallinen todellisuus kohtaavat kustannustoimittajan
pöydällä. Käsikirjoituksesi täytyy olla todella hyvä, jotta se herättäisi
kiinnostusta. Tämän vuoksi varsinkaan suuria kustantajia ei kannata lähestyä
millään kertaalleen kirjoitetulla roiskaisulla.
Mitä pitäisi tehdä? Täyskustannussopimuksen saaminen on
hankalampaa kuin käsilläkävely Laukontorin ympäri, joten kannattaa tutustua
muihin vaihtoehtoihin ja miettiä sanottavansa laatua. Täyskustanteen sijaan
käsikirjoituksellesi on tarjolla kaksi vaihtoehtoa: palvelukustanne tai
omakustanne.
Palvelukustanteessa kustantaja jakaa riskin sinun kanssasi ja
huolehtii omalta osaltaan käsikirjoituksesi käsittelystä: suunnittelee kannet,
tekee taiton valmiiksi kirjaksi ja suorittaa perusmarkkinointia sekä
esittelymateriaalin valmistuksen. Palvelukustanteen markkinoinnista ja
julkisuuden hankkimisesta olet paljolti itse vastuussa. Palvelukustanteen
julkaisukynnys on hieman matalampi ja siksi se on varsin palkitseva vaihtoehto.
Täyskustannetta kannattaa luonnollisesti aina yrittää, mutta palvelukustanne on
monelle tekstille hyvin realistinen vaihtoehto. Sekä täys- että
palvelukustanteessa sinun kirjoittajana on oltava valmis siihen, että
käsikirjoituksesi saattaa tarvita muokkausta, jopa täydellisen
uudelleenkirjoituksen. Mikäli koet tällaisen toiminnan loukkaavaksi tai et
jostain muusta syystä suostu käsikirjoituksesi muokkaamiseen, sinulle jää aina
vaihtoehdoksi omakustanne.
Omakustanteessa huolehdit itse kaikesta kirjaan liittyvästä
markkinoinnista ja tiedottamisesta. Kustannustalo hoitaa kirjasi painatus- ja
taittotyön ja laskuttaa sinua tehdyistä töistä. Lopputulokseksi saadulla
kirjapinolla voit tehdä mitä haluat: myydä lahjoittaa jne. Tyypillisiä
omakustanteita ovat mm. erilaiset kurssiantologiat (runo- ja novellikokoelmat),
elämäkerrat ja yksityishenkilöiden muistelmat, eli sellaiset teokset, joilla on
arvoa tekijälleen ja hänen lähipiirilleen, muttei laajemmille ihmisjoukoille.
V - MINUSTAKO BRÄNDI?
Nimettömänä kirjoittajana ja käsikirjoitusten lähettäjänä
sinun on syytä tottua vastaanottamaan tuoreelta valokopiolta tuoksuvia ”kiitos
mutta ei kiitos” –kirjeitä, joissa lähettäjänä on jokin suuri kustantaja.
Poliisit puhuvat työssään slangia, jossa rikoksen uhrin ruumis tunnetaan
nimellä ”kroppa.” Vähän samaan tapaan puhutaan nimettömien kirjoittajien
teksteistä suurissa kustannustaloissa. Ne ovat ”kylmiä” käsikirjoituksia.
Kylmien käsikirjoitusten jono on pitkä kuin nälkävuosi ja
erottuakseen jonossa käsikirjoituksesi pitää olla erityisen positiivisesti
poikkeava. On mahdollista, että lähettämääsi käsikirjoitusta ei lueta
ollenkaan, vaan ennen kesälomille lähtöä kustannustoimittaja putsaa pöytänsä,
lakaisee metrin pinon käsikirjoituksia roskakoriin ja lähettää hylkäävät
kiitoskirjeet osoitelistan mukaan malttamattomina odotteleville
vastaanottajille. Näin ei kuitenkaan tehdä, ainakaan kukaan ei sitä tunnusta.
Nykyajan tirkistelykulttuuri on luonut julkkikset. Kaikki
haluavat tietää mitä julkkis tekee, kuinka julkkis syö, kuinka julkkis pesee,
kuinka julkkis juopottelee jne. Julkisuudessa elävän henkilön kannalta kirja on
vain yksi media muiden joukossa. Julkisuus tuo rahaa ja siksi erityisesti
suuret kustantajat ovat halukkaita käyttämään haamukirjoittajia luomaan
tarinoita julkkisten nimissä. Edellisessä osassa mainitsin riskialttiit ja
riskittömät tuotannot. Julkkiksen varaan on helppoa rakentaa riskitön tuotanto
ja saada tuotteelle mainostilaa muissa medioissa.
Vastaavasti kirjoittamalla kannuksensa hankkineen on syytä
varautua siihen, että täyskustannussopimuksen mukana on hyväksyttävä muutakin
julkisuutta. Television viihdeohjelmat, puhuminen seminaareissa,
kirjailijapajat, kurssien vetäminen, ehkä jopa juorujen synnyttäminen ovat osa
työtäsi kirjailijana. Sinulle luodaan julkisuuskuva, brändi, josta ihmiset
tunnistavat sinut. Sinä edustat tiettyjä asioita ja kansanryhmiä ja sinun
odotetaan käyttäytyvän sen mukaan.
Mediaseksikkyys ja mediapeli yleensä ovat asioita, jotka vain
täytyy opetella, yleensä kantapään kautta, jos tähän ei ole luontaista taitoa.
Jos haluat säilyttää yksityiselämäsi koskemattomana ja olla julkisuudessa vain
kirjallisten töidesi kautta, jää urasi todennäköisesti lyhyeksi. Tätä voit
tutkia vaikkapa seuraavalla tavalla.
Selvitä muutaman vuoden takaiset Helsingin Sanomien esikoisromaanikilpailun
voittajat ja tutki sen jälkeen internetistä mitä heille on kuulunut
kilpailuvoittonsa jälkeen. Mitä enemmän henkilö on toitottanut säilyttävänsä
yksityisyytensä, sen varmemmin hän on jäänyt yhden romaanin ihmeeksi.
Suurten
kustantajien ei yksinkertaisesti kannata pitää talleissaan kirjoittajia, jotka
hinkuavat paperille pannuille sanoilleen julkisuutta, mutta ovat samaan aikaan
valmiit asettelemaan ehtoja naamataulunsa näyttämiselle lehdissä tai
televisiossa. Tällainen ”oikuttelu” vie bisnekseltä pohjan pois. Muista, että
suuren kustantajan leivissä ollessasi olet kustantajan tuote ja sinun pitää
toimia sen mukaan. Huono tuote ei pysy kovin kauaa valikoimassa. Julkisuuden
kanssa voi pelata eikä kaikkea tarvitse kertoa, mutta kirjojesi myyntiä
kannattaa olla aina edistämässä mahdollisuuksien mukaan. 7-päiväinen
mattinykästely ei ole viisasta, mutta brändiisi sopivia haastatteluja kannattaa
aina toki antaa.
Taiteenlajista riippumatta kulttuurin kentässä vallitsee
ikuinen kahtiajako. Vähän myyty ja vaikeasti ymmärrettävä teos luokitellaan
taiteeksi ja taiteen teko on kulttuuripiireissä arvostettavaa. Taiteella ei
elä, ei edes apurahan avulla. Nämä haaveet karisevat hyvin nopeasti ja voit
tutustua taiteilijaelämän realismiin esimerkiksi lukemalla Hannu Raittilan
teoksen Kirjailijaelämää. Kuriositeettina mainittakoon, että kyseisen
teoksen työnimi kirjoitusvaiheessa oli Elukan elämää. Koska apurahoitettu taide
ei myy, on suurten kustantajien talleissa runsaasti viihteellistä, paremmin kaupaksi
käyvää tavaraa tarjolla. Viihdettä ei kulttuurin kentässä lueta taiteeksi; se
on todellisen taiteen pimeä puoli, synkeä äpärälapsi, joka myrkyttää kaiken,
mihin se koskee. Tästä jaottelusta ei kannata välittää, vaan pitää tehdä sitä
mitä osaa ja mihin pystyy.
Kulttuurin kenttä on loppujen lopuksi melkoisen avara. Sinne
mahtuu niin taidetta kuin viihdettäkin. Molemmille löytyy kirjoittajansa ja
lukijansa.
Kun kirjoitat, mieti näitä ajatuksia ja kehitä itseäsi. Jonakin päivänä sinusta voi tulla tähti.
Kulturellein terveisin,
Valkorosvo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti