2015-06-14

32. MONIKULTTUURISUUS - PASKAJUTTUJA JA VÄHÄN MUUTA

Tervehdys taas, kaikki kaksi lukijaani!

Viikonloppu meni niin kuin se aina menee, eli nopeasti. Golfattua tuli, mutta siitä ei jälkipolville suuria tarinoita kerrota. Samoin mölyöljyä tuli maisteltua, ensin asiakastilaisuudessa ja sitten vähän omiksi tarpeiksi. Ja tietysti töitä piti tehdä, tällä kertaa lauantaina.

Maanantaina kello 8 aikaan toimisto on hiljainen; ainoastaan pari ihmistä naputtelee tietokoneitaan ja molemmat eivät ole paikallisia. Aasialaiset tapaavat aloitella toimistopäivää 9 – 10 aikoihin. Kahdeksalta viedään lapsia kouluun, tehdään omia hommia tai vetelehditään muuten vaan.

Monikulttuurisuudesta jaksavat märistä Suomessa niin lehdet kuin itseänsä sivistyneenä pitävät kovin suvaitsevaiset kolumnistitkin. Mikäs siinä, maailmaan mahtuu mielipiteitä paljon, siksi Valkorosvokin laittaa tässä virtuaaliympäristössä sanoja jonoon. Valkorosvo on ollut huomaavinaan, että suvaitsevaisuudesta ja monikulttuurisuudesta meuhkaavat useimmiten ne tahot, jotka eivät ole olleet ulkomaanelävien kanssa tekemisissä kuin korkeintaan viikon, parin turistimatkoilla. Sen lisäksi on tietysti toinen, elämäntapahipeiksikin kutsuttava ryhmä, joka on hurahtanut täysillä johonkin suomalaisille vieraaseen aatteeseen, olkoon se uskonto tai poliittinen suuntaus. Ne, ketkä enemmänkin monien kulttuurien kanssa tapaavat olla tekemisissä, ovat yleensä asiasta hiljaa.

Valkorosvo ajatteli näin maanantain kunniaksi kertoilla hieman monikulttuurisesta työympäristöstä. Se on sellainen, johon Suomessa ei kovin usein törmää. Tällä hetkellä Valkorosvo on töissä eräässä yrityksessä, joka on jo syntyjään monikulttuurinen. Alku on ollut suomalainen, mutta toiminnan laajetessa työstä ja työntekijöistä ja sittemmin työympäristöstä on tullut melkoinen kansallisuuksien sulatusuuni.

Toimiston seinällä on kartta, johon on vihreällä merkitty ne maat, mistä tällä hetkellä työntekijöitä on palkkalistoilla. Kartta on hieman vanhentunut ja pari maata puuttuu.



Työntekijöitä yrityksessä on siis Suomesta, Ruotsista, Hollannnista, Latviasta, Sveitsistä, Slovakiasta, Brittein saarilta, Turkista, Uzbekistanista, Ukrainasta, Valko-Venäjältä, Venäjältä, Intiasta, Malesiasta, Thaimaasta, Filippiineiltä, Indonesiasta, Etelä-Afrikasta ja Yhdysvalloista. Ja tietenkin Myanmarista. Kun työntekijöitä on 20 eri maasta, voinee yritystä luonnehtia kansainväliseksi ja monikulttuuriseksi.

Vaan millaista on työskennellä tällaisessa kansallisuuksien sulatusuunissa? Mielenkiintoista, joskin hyvin erilaista kuin Suomessa mahdollisesti kuvitellaan. Ensinnäkään ei ole olemassa sellaista lainsäädäntöä kuin Suomessa on kehitelty; on diskriminoitu syrjintä ja epäasialliset huomautukset ja seksistiset puheet, you name it. Tällaista lainsäädäntöä ei tarvita, koska ihmiset osaavat ottaa asiat valmiiksi huomioon jo käytöksessään. Valkorosvo ei tosiaankaan tiedä mitään muuta maata kuin Suomi, missä moiset asiat täytyy kirjoittaa lainsäädäntöön. Tai Valkorosvo kääntää takkinsa tässä asiassa saman tien: ehkä Yhdysvallat saattaa olla toinen kummajainen tässä suhteessa.

Mielenkiintoista, joskin aikataulullisesti hankalaa on, että lähes kaikilla kansalaisuuksilla on omat juhlapyhänsä, sekä uskonnolliset että maalliset. Suomalaista Juhannnusta ei muualla juurikaan tunneta ja kyseinen aika vuodesta on joka puolella maailmaa normipäivä ja normiviikonloppu. Filippiiniläisiä on turha yrittää patistaa töihin Pääsiäisen aikoihin. Oli filippiiniläinen missä tahansa päin maailmaa, hän pyrkii matkustamaan aina Pääsiäiseksi kotiin. Parin viikon reissu on varattu katolisille juhlille ja perheen kanssa oleskeluun. Joulun tunnistaa jokunen kulttuuri, mutta eivät kaikki. Aasiassa Joululla ei ole merkitystä oikeastaan millään tavalla. Jotain punaista ja mahdollisesti pukkia muistuttavaa saattaa vilahtaa näyteikkunoissa, mutta siinä kaikki. Muslimikansallisuuksilla (Malesia, Indonesia) perjantai on aina lyhyt työpäivä. Muslimeilla viikonloppu alkaa perjantaista ja perjantain puolipäivä & iltapäivärukoushetket ovat viikon tärkeimpiä. Siis: älä koskaan yritä järjestää iltapäiväpalaveria perjantaiksi, jos asiakkaan edustajat tai oma asiaan liittyvä henkilökunta sattuu olemaan Allahin väkeä.

Venäläisten Uusi Vuosi on taas oma lukunsa. Suomalaisetkin sen tunnistavat, mutta juhlivat muutaman päivän etuajassa. Aasiassa on käytössä monta erilaista ajanlaskua, joten aasialaisten Uusi Vuosi on vähän missä milloinkin. Buddhalaisilla se ajoittuu huhtikuulle, kiinalaisilla se on helmikuussa. Jenkeillä on Kiitospäivänsä, jota ei muualla tunneta. Hindut puolestaan viettävät valon juhlaansa ja samalla eräänlaista Uuden Vuoden juhlaa lokakuun paikkeilla.

Suomalainen työnantaja hyppäisi Sääntö-Suomessa katosta läpi, jos kaikki nämä juhlallisuudet pitäisi ottaa huomioon ja tämän tyyppinen yritys toimisi Suomen maaperällä. Voisi siinä olla ay-liikkeellä ja työnantajajärjestöilläkin pureskelemista. Tähän kun lisättäisiin vielä pekkaspäivät, niin soppa olisi valmis. Sillä eikös monikulttuurisuus edellytä, että muiden kulttuurien erityispiirteitä yms. kovasti kunnioitetaan, joten sehän tarkoittaa että kukin matkustaa tahoilleen viettelemään juhlapyhiä silloin kun niiden aika on. Muualla muuten ei ole puhettakaan sellaisesta, että juhlapyhiä siirreltäisiin arkipäiviltä viikonlopuiksi. Juhlat ovat silloin kun ne ovat ja asiasta ei keskustella.

Ennen nykyistä työnantajaa Valkorosvo teki kontrahtorin kautta töitä silloiselle Nokia Siemens Networksille, nykyiselle Nokialle. Kontrahtori? Lue blogin alkupuolelta, olisiko ollut mahdollisesti päivitys #2, missä kerrotaan kontrahtorista vähän enemmän. Nokia on perinteisesti ollut melko monikulttuurinen yritys, ja jotkin monikulttuuriset piirteet näkyvät myös Suomessa. Mutta enemmän Nokian monikulttuurisuus näkyy tietenkin ulkomaan toimipisteissä.

Nokiassa työskentelee paljon intialaisia, indonesialaisia ja filippiiniläisiä, mutta muutkin kansallisuudet arabeista alkaen ovat hyvin edustettuina. Mitä Valkorosvo touhua seurasi, monikulttuurisuus tuo toimintaan aika tavalla haasteita. Ongelma saattaa olla siinä, että kaikkien kansallisuuksien odotetaan noudattavan jollain tapaa pohjoismaista toimintamallia. Tuollainen ajatus ei tahdo kaikin ajoin toimia. Pohjoismaalaisten ajattelutapa on hyvä – Pohjoismaissa, muttei sellaisenaan sovellu muualle. Oli niin tai näin, Valkorosvon mielestä on puhtaasti Nokian oma asia, miten aikovat monien kulttuurien sulattamisen toisiinsa hoitaa.

Käytännössä monikulttuurisuus yrityksessä näkyy arkipäiväisissä asioissa melko odottamattomalla tavalla. Valkorosvo kertoo pari esimerkkiä. Nokian sinällään viihtyisässä toimistossa monikulttuurisuus näkyi erittäin hyvin keittiössä ja siihen yhdistetyssä kahvitilassa. Siellä oli pitkä pöytä, jolla oli vierekkäin kolme jytkyn kokoista mikroaaltouunia. Toimiston lähistöllä ei ollut paljoa lounaspaikkoja, joten monet toivat eväät mukanaan.

Jokaiseen mikroaaltouuniin oli parin sentin korkuisella tarralla merkattu, miten sitä käytetään. Yhdessä luki ”FOR HALAL FOOD ONLY!”, mikä merkitsi, että tässä mikroaaltouunissa sai käristää vain oikealla tavalla teurastettua ja oikeasta eläimestä peräisin olevaa lihaa ynnä lisukkeita. Tämän mikron ympärillä touhusivat Allahin valitut. Toisen mikroaaltouunin kyljessä luki ”FOR VEGETARIANS ONLY!”, eli vain kasviksia sopi paistella tässä uunissa. Tämän ympärillä pyöri enimmäkseen intialaisia. Kolmannessa uunissa ei lukenut mitään, koska se oli tarkoitettu länkkäreille ja muille vääräuskoisille, jotka syövät väärin teurastettua lihaa eivätkä kunnioita Koraania. Intialaiset lainasivat toisinaan tätä uunia, kun tarvitsi lämmittää lammasta taikka porsasta. Suomessakin saattaisivat firmojen sosiaalitilat hieman suurentua, jos monikulttuurisuus otettaisiin huomioon muuallakin kuin poliittisesti korrekteissa kolumneissa.

Ruoan lisäksi monikulttuurisuus näkyy vessakäyttäytymisessä. Älkää naurako siellä ruudun toisella puolella, tämä on aivan totta. Jospa aloitettaisiin faktoista. Suurin osa maailman ihmisistä käy terveelliseksikin mainitulla kyykkypaskalla; lattiassa on reikä ja sinne pitäisi tuotos saada osumaan. Esimerkiksi Thaimaassa näihin törmää aivan tavallisilla huoltoasemilla kaupunkien ulkopuolella. Jonkin verran löytyy myös länsimaalaista pönttövessaa, mutta se on harvinaisempi. Sama juttu on Myanmarissa; kumpiakin on ja on vähän paikasta kiinni mitä on tarjolla.

Erilaisen ponnistelutavan lisäksi ei ole mitenkään tavallista, että käytetään vessapaperia. Sen korvaa sammio vettä ja kuuppa, eli paikat pestään suorituksen jälkeen. Joissain kulttuureissa vessapaperi on jopa täysin tuntematon, epähygieeniseksikin sanottu.

Kun on kyhätty kasaan moderni rakennus, sinne on oletuksena asennettu normaalit, länsimaiset vessanpytyt. Kun samaiseen rakennukseen pesiytyy ihmisiä monista kulttuureista, täytyy joitakin kulttuurien ominaispiirteitä hieman suitsia.


Tällä kuvalla tahdotaan sanoa, että älä Herran tähden ala kyykkypaskalle tämän pytyn päällä, vaan istu ja ähise mieluummin.

Länsimaalaistyylinen vessanpönttö synnyttää myös muita kieltoja monikulttuuriympäristöön. Lähes poikkeuksetta vessoista löytyy joko tuo ämpäri-kuuppa –systeemi tai alapesusuihku. Uskonnollisista syistä muslimit pesevät jalkojaan usein. Ja tämä suoritetaan vessareissun yhteydessä tunkemalla jalka pönttöön ja ruiskuttamalla vettä päälle. Hygieenisyydestä voi toki keskustella, mutta kun kulttuurissa on tällainen tapa, niin minkäs teet. Tätä touhua pyritään suitsimaan omalla kieltolätkällään.

Kolmas, aika yleinen ongelma on, että monissa maissa ei vessapapereita voi laittaa pönttöön, vaan ne kerätään erikseen kippoon, mikä on sijoitettu pöntön viereen. Syynä ovat paikalliset viemärit, mitkä voivat mennä tukkoon ylimääräisestä paperitauhkasta.

Koska tavat ovat näin moninaiset, monikulttuurisen yrityksen vessat ovat aika mielenkiintoisia. Joko lattiassa on reikä taikka siihen on asennettu vessanpönttö. Pöntön tapauksessa seinällä on iso kyykkypaskan kieltävä merkki. Pöntön vieressä oikealla puolella on mahdollisesti vesisammio tai alapesusuihku, ja lisäksi on erillinen huomautus vessapaperien laittamisesta pöntön toisella puolella haisevaan laatikkoon. Sääntö-Suomessa saattaisi valvova terveysviranomainen heittää voltin, kun tällaisia monikulttuurivessoja alkaisi ilmestyä vaikkapa kahviloihin.

Ja lisää paskajuttuja... Monet turistit ovat saattaneet kummastella, että aasialaiset äärimmäisen harvoin ojentavat/antavat mitään vasemmalla kädellä. Aina käytetään oikeata kättä, vaikka se olisi kuinka hankalaa. Tähän on yksinkertainen syy. Vessassa käydessä takapuolen pesu hoidetaan vasemmalla kädellä ja oikealla lotrataan vettä. Siksi mahdollinen vesisammiokin on vessoissa aina oikean käden puolella.

Arabeilla on sama käytäntö ja varkaalle rangaistukseksi suoritettava käden katkaisukin perustuu tähän. Oikean käden katkaisu estää sen jälkeen rangaistua osallistumalla yhteiselle aterialle. Kukapa sitä sormin söisi samaa ruokaa, mitä varasteleva paskakäpälä ronkkii?

Ruoasta puheen ollen, Aasiassa on yksi hedelmä, mitä kutsutaan myös nimellä Jumalan paska. Oikea nimi tälle tuotokselle on Durian. Sitä laajalti käytetään ja Valkorosvokin on sitä erehtynyt maistamaan. Maku on samanlainen kuin otettaisiin suomalainen pullataikina, johon on sotkettu rikkiä. Haju on kuvottava, ja siksi monissa hotelleissa, julkisissa kulkuvälineissä ja ravintoloissa on oheinen kieltomerkki.


Tätä hedelmää väitetään terveelliseksi. Valkorosvo uskoo sen kyllä, sillä eikös se niin ole, että kaikki terveellinen on pirun pahaa?

Monikulttuurisin maanantaiterveisin,
Valkorosvo


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti