Huovisen maailmanihmettelijän mietteistä on pitkä matka
nykyproosaan. Ja matkan aikana on muuttunut moni asia. Suomalaiseen,
poliittisesti korrektiin kielen- ja mielenkäyttöön on pesiytynyt nk.
kaksoisstandardi; sananvapauden nimissä onkin yhtäkkiä väliä sillä, mitä
kirjoittaa tai puhuu. Ja erityisesti on väliä, kuka puhuu. Jotkut tahot ovat
yhtäkkiä yllättäin päättäneet, että heillä on valta määritellä, miten asiat
rahvaalle esitetään ja kuka ne esittää. Toisaalta, jotkut tahot saavat aukoa
päätään aivan vapaasti, eikä millään tunnu olevan määrää eikä mittaa. Samaan
asiaan kiinnitti huomiota senioripoliitikko Raimo Ilaskivi Iltalehden
kolumnissaan.
Perussuomalaisten maahanmuuttopolitiikan mannekiiniksi
joutunut piskuinen tohtori Halla-Aho on yksi karmivimmista esimerkeistä mitä
suomalaisiin kaksoisstandardeihin tulee. On totta, että korkea koulutus ei
takaa sujuvaa ulosantia ja itse kukin päästää suustaan sammakoita. Vaan
Halla-Ahon sivuilla olevia kirjoituksia maahanmuutosta ja islamista kannattaa
käydä lukemassa. Ne ovat ikävä kyllä realismia.
Maahanmuutosta ja sen kuluista voidaan olla montaa mieltä ja
aina on mahdollisuus kikkailla tilastoilla ja numeroilla ja saada asiat
näyttämään halutulta. Kuten asiaan kuuluu, se, mitä viranomainen ei kerro, ei
ole olemassa. Silti joku aina vuotaa sopivasti tietoja ja paljastuu
kaikenlaista ikävää, mitä ei ole tapana tulkita osaksi virallista politiikkaa
ja suhtautumista.
Tässä blogipäivityksessä Valkorosvo kertoo muutamasta
islamiin ja maahanmuuttoon liittyvästä pikkujutusta. Lukijat voivat aivan
vapaasti vertailla näiden tarinoiden sisältöä siihen, mitä kotimaan mediassa
kerrotaan. Lukijat voivat sen jälkeen muodostaa myös aivan vapaasti
mielipiteensä siitä, mikä on rasismia ja mikä ei.
HALLA-AHO JA CHARLIE HEBDO
Jospa ensimmäiseksi muisteltaisiin hieman menneitä. Jokunen
vuosi sitten tohtori Halla-Aho joutui oikeuteen kirjoitettuaan blogissaan
tekstiä, jonka islaminuskoiset kokivat loukkaavaksi. Suomalaisen sananvapauden
rajoja testattiin ja tuolla kertaa sen hinnaksi tuli jokunen päiväsakko ja
kaikki suvaitsevaiset olivat tyytyväisiä.
Ei niin kovin kauan sitten islamistit tekivät Pariisissa
terrori-iskun Charlie Hebdo –lehden toimitukseen, kun Muhammedia, Allahia ja
islaminuskoa oli urakalla pilkattu tässä ”satiiriseksi” luonnehditussa lehdessä.
Google on kätevä väline käydä vilkaisemassa, millaista Charlie Hebdon ”satiiri”
oikeastaan on. Valkorosvo laittaa tähän yhden kuvan tekijänoikeusmerkinnöin
nähtäväksi.
Taidetta ja "satiiria" a la Charlie Hebdo (c) |
Hyvin vapaasti käännettynä kuvassa on meneillään profeetta Muhammadin
elämästä kertovan elokuvan kuvaukset. Muslimimies ihmettelee kuvaajalle, että
hänenkö pitäisi nyt harrastaa seksiä tämän sianpään kanssa. Kuvaaja toteaa että
kyllä, kun elokuvan budjetti ja muut syyt estivät hankkimasta 8-vuotiasta
tyttöä. Lukijat muistanevat, että tohtori Halla-Aho kirjoitteli blogiinsa saman
aiheen tiimoilta ilmoittaen myös lähteet, kuten tieteellisessä tekstisssä
kuuluu.
Valkorosvon mielestä Charlie Hebdon ns. satiiri on melkoisen
epäonnistunutta eikä palvele kenenkään tarkoitusta. Usko tai ateismi on
jokaisen oma asia ja tämäntyyppisten kuvien julkaiseminen on hyvin
epäkunnioittavaa, kiihottamista kansanryhmää vastaan ja totta puhuen pahimman
luokan rasismia. Jos Suomessa julkaistaisiin vastaavaa tavaraa
evankelisluterilaista kirkkoa koskien, pääsisi julkaisija aika äkkiä
raastupaan. Käsiteltävä rikosnimikelista alkaisi jumalanpilkasta ja etenisi
sitä kautta uskonrauhan rikkomiseen ja edelleen pompulla mahdollisesti
kunnianloukkauksiin (kuvien ja sisällön tekstistä riipppuen) ja lopulta
voitaisiin keskustella siveettömyyksien julkaisemisesta ja mahdollisista
yhteyksistä lapsipornon levittämisen avustamiseen. Julkisen sanan neuvosto
saattaisi myös jaella huomautuksiaan.
Koska jokaisella uskonnolla on oma tapansa suojautua
vierailta vaikutteilta, kannattaa olla tietoinen asioista ennen kuin alkaa
heittää ns. läppää. Koraani sisältää melkoisen monta ohjeistusta mitä kunnon
muslimin tulee tehdä, jos Allahiin tai profeettaansa Muhammediin ei suhtauduta
kunnioittaen.
Sekä Raamatussa että Koraanissa on sama vika; ohjeet ovat
olleet käyttökelpoisia muutama sata vuotta sitten, mutta eivät enää. Ne, ketkä
kiihkoisimmin uskovat vanhaan tekstiin ja sen kirjaimeen unohtaen muuttuneet
ajat, muodostavat mediassa mainittuja ääriryhmiä, jotka ovat myös valmiit
äärimmäisiin tekoihin, mikäli sellaiseen aihe annetaan.
ISIS JA TURKKI
Viime vuosina valtaan noussut ja julkisuuteen julmuuksillaan
päässyt islamilainen kalifaatti on saanut tukevan jalansijan Syyriassa ja
Irakissa. Syyria ajautui sisällissotaan ja ääriainekset käyttivät maan
heikkoutta hyväkseen. Irakissa Isistä vastaan on yritetty taistella, mutta maan
oma armeija on sattuneesta syystä heikkouden tilassa. Niinpä Isis on olemassa
aivan fyysisesti ja toimii maantieteellisellä alueella ulottuen Turkin rajalta
Syyrian halki ja kattaen osan Irakia.
ISIS-järjestön hallinnoimat alueet |
Länsimaisissa lehdisssä on taivasteltu kalifaatin julmuuksia
ja säännöstöä. Kalifaatin johtotroikka ei tee sinänsä mitään ihmeellistä, he
vain noudattavat Koraanin tekstiä. Kirjaimellisesti. Aivan kuin Raamatustakin,
Koraanista löytyy hurja määrä ristiriitaisia vaihtoehtoja koskien yhtä asiaa.
Kiihkeimmät uskonveljet valitsevat usein sen verenhimoisimman vaihtoehdon.
EU on käynyt pitkään jäsenyysneuvotteluja Turkin kanssa. Kun
islamistipuolue nousi valtaan Turkissa, neuvottelut ovat jääneet taka-alalle.
Kukaan EU:ssa ei tietenkään tunnusta sitä, että Euroopan Unioniin ei
välttämättä haluta 60 miljoonan kansalaisen islamilaisvähemmistöä. Tätä ei voi
poliittisen korrektiuden vuoksi sanoa julkisesti. Hankalammaksi asian tekee se,
että valtaapitävät islamistit ovat pikkuhiljaa ajamassa voimaan säännöstöä,
jolla Turkki muuttuu entistä islamilaisemmaksi. Muutoksista tiedottamista on
rajoitettu suitsimalla lehdistönvapautta ja niin Turkki sekä sen kohtalo pääsee
ikään kuin ”unohtumaan” eurooppalaisilta. Nykyisin moni Turkin valtalehdistä on
jo islamistipuolueen taskussa ja puolueella on myös kokoaan suurempi
vaikutusvalta (joko ostettu tai muutoin hankittu) myös muissa medioissa.
Vaikka Koraani nimenomaan kieltää koronkiskonnan (sen vuoksi
juutalaiset alkoivat muuten hoitaa aikanaan pankkiasioita, heitä tämä määräys
ei koskenut...), muslimit rakastavat rahaa, oli maa mikä tahansa. Isisin
nousuun ei moni uskonut eikä sitä pidetty mahdollisena, koska elettiin
käsityksessä että rahaa ei ollut. Sitä vain tuntuu löytyvän jostain,
esimerkiksi hallitsemalla öljykauppaa saadaan äkkiä aikaiseksi iso kasa rahaa.
Turkissa raha on aina ollut osa politiikkaa.
Islamistipuolueen valtakausi ei ole muuttanut tätä tosiasiaa. Erityisesti
nykyisin vallan huipulla majailevat henkilöt ovat huolehtineet, että saavat
ainakin oman osuutensa.
Ohessa on mielenkiintoinen linkki, missä on nauhoitettu
puhelinkeskustelu Turkin nykyisen pääministerin ja hänen poikansa välillä. Lahjusepäilyt
ovat saaneet viranomaiset toimimaan ja perheen omaisuutta pitää siirrellä
turvaan. Rahamäärille eivät matkalaukut riitä, vaan tarvitaan kuorma-autoja...
Virallisesti ei tietenkään ole niin, mutta todellisuudessa
on: Turkissa on rahaa, muttei öljyä. Islamilaisella kalifaatilla on
öljykenttiä, mutta operatiivisiin kuluihin tarvitaan rahaa. Ja kun sattuu
olemaan yhteistä rajaakin, on ilmiselvää, että turkkilaiset saavat öljynsä ja
kalifaatti rahansa.
Virallisesti näin ei ole, ja kansainvälisillä poliittisilla
areenoilla Turkki kuuluu samaan Isis-vastaiseen rintamaan kuin muutkin.
Julkilausumia ja ukaaseja tehtaillaan, mutta todellisuus ei niistä muutu
miksikään. Teollistunut maa tarvitsee öljynsä ja jos hinnasta päästään sopuun,
ei ole väliä vaikka öljy olisi veren tahrimaa.
Turkissa juuri pidetyissä vaaleissa islamistipuolue julistautui
voittajaksi saatuaan 41% äänistä. Se ei kuitenkaan, EU:n mielestä varmaankin
onneksi, riitä enemmistöön parlamentissa. Siksi Turkkiin puuhataan nyt koalitiohallitusta
parlamentaarisen enemmistön varmistamiseksi. Hallituksen muodostamisessa voi
tulla vaikeuksia, koska muiden puolueiden intressit ovat lähinnä päinvastaiset
islamistipuolueeseen verrattuna.
PAKOLAISET ANDAMAANIEN MERELLÄ
Länsimaisissa medioissa on kohtuullisen laajasti käsitelty
Andamaanien merellä ajelehtivia huonokuntoisia laivoja/lauttoja, joiden
kyydissä on pakolaisia Myanmarista. Entinen sotilasjuntan hirmuhallitsema maa
on otsikoissa ja länsimaissa osoitetaan joukkopaheksuntaa. Voi yhden kerran
taas. Valkorosvo haluaa hieman oikaista käsityksiä aiheesta, sillä tämä ei ole
ainutkertaista ja sitä tapahtuu ja on tapahtunut monessa maassa, länsimaat
mukaan lukien.
Aivan ensin tosiasiat. Myanmar on ehkä maailman syvimmin
buddhalainen maa, jossa asuu muslimivähemmistö. Muslimeita maassa on
suurimmissa kaupungeissa sekä laajemmin Rakhinen osavaltiossa, jonka
pääkaupunki on Sittwe.
Andamaanien meri. Sittwe sijaitsee Myanmarin rannikolla lähellä Intian rajaa. |
Maissa, missä muslimit ovat vähemmistönä, esiintyy aina
jännitteitä. Niin on ollut Myanmarissakin. Rakhinen osavaltion lähinaapurina on maa
nimeltä Bangladesh; entinen Intian osavaltio, joka muslimienemmistöisenä
irtautui väkivaltaisesti hindulaisesta emämaastaan. Kuriositeettina mainittakoon että maailman suurimmassa hindumaassa Intiassa muslimit eivät myöskään vähemmistönä ole kovin korkeassa kurssissa. Tässä syyt ovat historialliset: jokunen vuosisata sitten muslimiuskoiset valtiaat toimivat läänitysherroina ja hinduilla oli todella huonot oltavat. Tämä muistetaan edelleen.
Jännitteinen yhteiselo Rakhinessa loppui muutama vuosi
sitten, kun buddhalaistytttö raiskattiin ja hän kuoli vammoihinsa. Syyllisiksi
osoittautui muutama islamistivähemmistöön kuuluva. Alkoi kostonkierre; tytön
henki kuitattiin tappamalla muutama muslimi. Se puolestaan poiki lisää
väkivaltaa ja vastaiskuja. Jokunen moskeija tuhoutui ja sekä muslimeja että
buddhalaisia kuoli.
Lopulta päädyttiin siihen, että muslimiuskoiset häädettiin
yhteisöstä kauemmaksi, ikään kuin internointi/pakolaisleireille, jotta tilannne
rauhoittuisi. Ihmiskauppiaat haistoivat hyvän bisneksen ja muslimit ostivat
paikkoja lautoille päästäkseen pois, ensin leireiltä ja sitten maasta.
Ihmiskauppiaiden bisnes on samanlaista, tehdään sitä Välimerellä tai
Andamaanien merellä: lasti hoidetaan kansainvälisille vesille ja jätetään
ajelehtimaan.
Koska Aasia ei ole yhtenäinen alue Euroopan Unionin tapaan,
passi ja muut vastaavat paperit ovat arvossa arvaamattomassa. Myöskään maan
kansalaisuus ei ole läpihuutojuttu. Muslimivähemmistön ongelma Myanmarissa on
se, että syystä tai toisesta (sekä puolin että toisin), he eivät saa/hyväksy
Myanmarin kansalaisuutta. Sen vuoksi ei tule passiakaan. Jos asuu Myanmarissa
ja vaikka kuinka tuntisi henkistä sielunsukulaisuutta Bangladeshin
muslimiveljiin, ei tule Bangladeshin passiakaan, kun ei kerran kyseisen maan
alueella asu. Sen vuoksi muslimivähemmistön seassa on maattomia ja valtiottomia
ihmisiä, jotka ovat ihmiskauppiaille varsinaisia herkkupaloja.
Maattomat ja valtiottomat pakolaiset ovat ei-toivottuja
vieraita, koska humanitaarinen pakolaispolitiikka ei ole Aasiassa yleinen
käytäntö. Näillä maailmankulmilla jokainen vastaa itsestään ja jokainen maa
setvii omia sisäisiä humanitaarisia asioitaan. Ulkomaanelävät kuuluvat aina ja
iankaiken kakkoskastiin. Myös länsimaalaiset kuuluvat kakkoskastiin, mutta
asiat järjestyvät rahalla.
Kun näistä pakolaisista on uutisoitu, on aina unohdettu
mainita muutama pikkujuttu. Koska kyseessä ovat muslimit, pakolaisten ilmiselvä
kohde on purjehtia Malesiaan. Myös Indonesia on mahdollinen vaihtoehto.
Bangladesh ei näitä ihmisiä halua. Thaimaaseen on turha yrittää, koska
thaimaalaiset eivät myöskään ole muslimeista suuremmin innoissaan. Koska
pakolaispolitiikkaa ei ole sellaisena kuin se Euroopassa ymmärretään, nämä
maattomat ja valtiottomat ihmiset kelluvat merellä odotellen minkä maan
merivartiosto on tällä kertaa vuorossa siirtämään paatin takaisin
kansainvälisille vesille.
Pakolaisia Andamaanien merellä ( (c) maryscullyreports.com ) |
Länsimaissa taivastellaan tällaista touhua eikä tuota kovin
humanitaariseksi voi kutsua. Välimerellä on menossa jotain samantapaista, mutta
isommassa mittakaavassa. Maattomia ja valtiottomia pakolaisia on muuallakin,
esimerkiksi Nepalin ja Bhutanin välejä hiertää pakolaislauma, jota kumpikaan
maa ei tunnusta omakseen ja passeja nuo ihmiset eivät saa.
Länsimaissa ei juuri tällä hetkellä ole menossa samanlaista
väestösyrjintää, mutta aikanaan sitä oli. Kai sen nyt kaikki muistavat, kuinka
juutalaisista tehtiin maattomia ja valtiottomia ja haluttiin ratkaista kyseisen
väestön muodostama ongelma hyvin brutaalilla tavalla.
LOPUKSI
Havukka-Ahon ajattelijan ei tarvinnut ottaa kantaa näin
kummallisiin asioihin. Ihmisluonnon perusasioissa oli tarpeeksi ihmettelemistä.
Halla-Ahon ajatukset on leimattu valmiiksi rasistisiksi
vaikkei siihen ole mitään syytä; viestintuojathan yleensä tavataan ampua.
Kannattaa kuitenkin kuunnella ja tutkia hänenkin ajatuksiaan.
Valkorosvo ei ole rasisti, mutta elämän tosiasiat ovat
opettaneet jotakin. Muslimeista on taipumus tulla ongelma. Pieni vähemmistö muslimeja ei ole ongelma, mutta väkimäärän kasvaessa ns. kriittisen rajan yli alkaa helposti tapahtua. Esimerkkejä ei tarvitse hakea Ruotsia kauempaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti