2015-04-10

22. POLITIIKKAA, VIRANOMAISTOIMINTAA JA TELEPOLITIIKKAA

Tällä kertaa lomakauden alun kunniaksi Valkorosvo tarjoilee kolmiosaisen päivityksen. Olkaapa hyvät!


***


Oli maa mikä tahansa, viranomaiset ovat yhtä ihmeellisiä. Toisissa maissa viranomaisiin luotetaan kuitenkin vähemmän kuin toisissa. Sama pätee politiikkaan ja poliitikoihin.

Hiljattain Valkorosvo huomasi, että Hesarin uutiskynnyksen yli oli onnistunut kömpimään pieni ulkomaanuutinen, jossa kerrottiin Myanmarin viimeisimmästä poliittisesta debatista. Jos uutinen meni ohi, niin tässä tiivistelmä aiheesta.

Myanmarissa on tarkoitus järjestää vaalit marraskuussa 2015. Vaalit tietysti herättävät monenlaista mielenkiintoa, ja maan 48 puoluetta menevät näihin bileisiin kukin omalla agendallaan. Toiset puolueet ovat tietysti tärkeämpiä kuin toiset ja ainakin maailman mielenkiinto on kohdistunut puolueeseen NLD (National League for Democracy), jonka johtohahmona toimii ehkä maailman tunnetuin myanmarilainen rouva Aung San Suu Kyi.


Aung San Suu Kyi (vas.) saapumassa Nay Pyi Taw:ssa pidettyyn neuvotteluun

Kuten Hesarin uutisessa kerrottiin, yksi suurimmista ongelmista ratkottavaksi on se, mitä voisi tehdä Myanmarin perustuslaille, ja varsinkin kyseisen lain pykälille, jotka määrittelevät presidentin kelpoisuuden. Nykyinen perustuslaki vaatii, että Myanmarin presidentin pitää olla syntyperäinen myanmarilainen eikä hän saa olla naimisissa ulkomaalaisen kanssa. Siis perheenkin pitää olla myanmarilainen. Nythän on niin, että rouva Aung San Suu Kyi on naimisissa britin kanssa ja avioliitosta syntyneet lapset ovat myös sekakansalaisia. Toinen kynnyskysymys on Myanmarin parlamentin koostumus. Nykyisen perustuslain mukaan neljännes parlamenttipaikoista on kiintiöity armeijalle. Loput jakautuvat vaalituloksen perusteella. Tähän halutaan muutosta. Tämä oli muuten se asia, josta Valkorosvo mainitsi päivityksessään ”Sonetteja laumoille”. Tällä hetkellä armeija on Myanmarissa (ainakin osittain) muuttanut rooliaan vallanpitäjästä yhteiskuntarauhan takuumieheksi. Jos parlamenttikiintiö poistuu ja armeija suljetaan päätöksenteosta vaalituloksen perusteella ja siirrytään vapaaseen demokratiaan, seuraukset voivat olla odottamattomat.

NLD on kansan keskuudessa erittäin suosittu puolue, ja sen menestys oli yksi niistä syistä, jotka johtivat sotilasjuntan vallan murenemiseen. Periaatteessa, Valkorosvo korostaa, periaatteessa vaaleissa parhaiten pärjännnyt puolue pitää ikään kuin ajatuksellisesti presidentin paikkaa omana mandaattinaan. Koska rouva Aung San Suu Kyi ei ole voimassa olevan lain mukaan kelvollinen virkaan, on takavuosina presidentiksi istutettu herra Thein Sein. Thein Sein on taustaltaan armeijan tukea nauttiva kenraali, ja NLD:n johtohahmona toimiva Aung San Suu Kyi on puolestaan on Myanmarin itsenäisyystaistelua 1947 johtaneen, 1948 salamurhatun kenraali Aung Sanin tytär.

On muitakin syitä, miksi kaikkien 48 puolueen edustajat kokoontuivat neuvonpitoon pääkaupunki Nay Pyi Tawiin. Puolueiden kantojen selvittyä on istuvan presidentin johdolla päästy siihen, että näitä perustuslakikysymyksiä käsitellään nyt kuuden puoleen kesken. Muut ilmiselvät kysymykset liittyvät, hupaisaa sinänsä, yhteiskuntarauhaan: miten taataan poliittinen vakaus ennen vaaleja ja vaalien jälkeen? Kuka siitä vastaa? Ja miten?

Yhteenvetona voinee todeta, että samanlaista jauhamista politiikka on niin Suomessa kuin Myanmarisssa. Asiat ovat vain kovin eritasoisia; Suomessa pannaan isojen asioiden edessä pää pensaaseen ja märistään lillukanvarsista. Myanmarisssa sen sijaan puhutaan vähän isommista, kansaan ja sen hyvinvointiin vaikuttavista asioista.


***


Myanmarissa on kahden viikon jakso, jolloin koko maa on käytännössä kiinni. Siinä mielessä se muistuttaa suomalaista Joulua. Kyseinen ajanjakso on huhtikuussa ja alkaa virallisesti tulevana maanantaina, 13. huhtikuuta. Kyseessä on Vesijuhla, paikallisittain Thingyan. Thaimaassa sama juhla tunnetaan nimellä Songkram. Myanmarilaiset ovat buddhalaisuudessaan hartaampia, joten paikallinen vesijuhla kestää 4 päivää, kun se Thaimassa hoidetaan pois 2 päivässä. Myanmarissa juhlakautta pidentää se, että Thingyanista siirrytään suoraan juhlimaan muutaman päivän ajan Myanmarin itsenäisyyttä.

Thingyanin aikaan kaikki ovat lomalla ja viettävät aikaa perheidensä kanssa. Yangonissa on silloin hiljaista ja valtaosa porukasta vierailee kotikulmillaan. Ne, ketkä paikalle Yangoniin tai muihin kaupunkeihin jäävät, bilettävät ankarasti. Hyvissä ajoin ennen juhlaa katujen varsille on pystytetty pari metriä korkeita lavoja, joille ihmiset kokoontuvat ja musiikki soi. Lujaa. Lavoille imetään vettä suurilla pumpuilla ja lavalla juhlijoilla on pienet letkut, joilla ruikkia vettä ohikulkijoiden ja toistensa päälle. Valkorosvo kuuli, että lippu kunnolliselle lavalle maksaa 25000 Kyatia. Sillä saa vesiruiskun ja seisomapaikan. Laittamalla toiset 25000 Kyatia lisää avautuu myös viskibuffetti. Ohikulkijoiden kastelun lisäksi saa vetää viinaa niin paljon kuin sielu sietää.


Thingyan-juhlat menossa

Toinen puoli porukasta ajelee pitkin kaupunkia avolava-autoilla (lavalla yleensä 12-15 henkeä kyydissä) ja pysähtyy jokaisen lavan kohdalle vastaanottamaan vesisuihkun. Turisteille jaetaan hotelleissa muovipusseja, joihin kannattaa pakata rahat ja passi. Vesikohtelulta ei välty kukaan. Jos saa vettä niskaansa, siitä ei saa suuttua. Kastuminen kuuluu asiaan ja takaa hyvän onnen seuraavaksi vuodeksi; Thingyan on samalla tapa vastaanottaa uusi vuosi. Valkorosvo seurasi juhlintaa vuosi sitten ja hulppeaahan se oli; lavojen edustat oli suljettu piikkilangoin, jotta ihmiset pystyivät tanssimaan lavojen edessä ja toiset kaatoivat vettä lavoilta niskaan sen kuin ehtivät. Poliiseja oli liikkeellä paljonkin, mutta ne eivät juhlintaan suomalaisten virkaveljiensä tavoin puuttuneet, seurasivat vain sivusta ettei tullut pahempia tappeluita.

Kuten Suomessakin, paikalliset viranomaiset syyllistyvät toisinaan ihmeellisiin päätelmiin, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tänä vuonna Yangonissa on alettu hyvissä ajoin ennen juhlia ratsata apteekkeja ja lääkkeiden myyjiä. Monia näistä on pidätetty, koska ainakin Yangonissa astui voimaan paikallinen määräys, että apteekit ym. vastaavat eivät saa juhlakauden aikana myydä katumuspillereitä, ehkäisypillereitä tai Viagran kaltaisia tuotteita. Joillain alueilla myös kondomit on paikallisen lehden mukaan laitettu kiellettyjen myyntiartikkeleiden listalle(!). Syynä näihin määräyksiin on se, että juhlakauden aikana seksuaalirikollisuus on tavannut tilastojen perusteella lisääntyä. Viranomainen uskoo vakaasti, että näillä kielloilla seksirikosten määrä saadaan laskuun. Kuten arvata saattaa, ei tuotteiden myynti ole loppunut. Niitä myydään vain tiskin alta tutunkauppana tuplahintaan. Nyt poliisit sitten laukkaavat ympäri Yangonia metsästämässä näitä bisneksentekijöitä ja aina kun onnistuvat löytämään, pistävät liikemiehen/naisen pahnoille miettimään tekosiaan.

Eikös kuulosta jotenkin tutulta tuo touhu? Laitetaan vain kiellettyjen tuotteiden tilalle joko sana "viina" tai "olut", niin meininkihän on suurin piirtein sama kuin Suomessa. Myös logiikka pätee aika tavalla. Näin vaalien lähestyessä Valkorosvo haluaa muistuttaa, että THL:ssä vuosikausia palkkaa nauttinut kaikenkieltäjä Pekka Puska ajaa juuri tämäntapaista logiikkaa puheissaan ja teoissaan. Valkorosvo toivoo sydämestään, ettei kyseinen herra pääsisi ehdokkuutta pidemmälle. Tämä tohtori on tullut maksamaan Suomen kansalle joka suhteessa ja todella paljon, joten ei ole mitään syytä päästää tällaista lääketeollisuuden läpilobbaamaa toljaketta päättämään minkään tason yhteisistä asioista.


***


Koska otsikossa oli sana ”telepolitiikka”, niin Valkorosvo käsittelee sitäkin vähän päivityksen lopuksi. Sotilasjuntan väistyessä ja maan avautuessa myös Myanmarin telepolitiikka liberalisoitiin. Vuosikausia monopolina tietoliikennettä oli hoitanut MPT (Myanmar Post & Telecom), mutta hyvin pian markkinoille ilmestyi muita toimijoita. Matkapuhelinliikenteessä Myanmarissa on tällä hetkellä toiminnassa kolme operaattoria: MPT, Telenor ja Ooredoo.

Telenor kavaltaa jo nimenä, kenestä on kysymys; norjalaisomisteinen yhtiöhän se siellä takana luuraa. Ooredoo sen sijaan ei suoraan kerro mistä on kysymys. Pienellä hakemisella selviää, että Ooredoo on Myanmariin perustettu Qtel:n tytäryhtiö. Takana on siis arabialaista rahaa Qatarin suunnalta.

Sekä Telenor että Ooredoo avasivat verkkonsa kaupallisesti viime vuoden kesällä, hieman vajaa vuosi sitten. Valkorosvon palloillessa tuohon aikaan siellä täällä työn puolesta, sai toisinaan kuullaksensa kummia. Oli monia paikkoja, joissa kuuluvuus oli sekä MPT:n liittymällä että Ooredoon liittymällä, ja Ooredoon liittymä oli selkeästi parempi. Silti ihmiset sanoivat, että he eivät Ooredoon liittymää ota, vaikka maksettaisiin.

Asiaa tarkemmin udellessa selvisi, että Ooredoon omistussuhteet ja alkuperä oli paikallisten tutkivien journalistien toimesta selvitetty hyvinkin tarkkaan ja siinä se syy oli: muslimin tai islamia edes jollain tapaa edustavan tahon kanssa ei haluta olla missään tekemisissä. Kun arabialaistausta selvisi, alkoivat hankaluudet. Myanmar on periaatteessa umpibuddhalainen maa, ja siksi jokaisessa kylässä on pagoda ja usein myös jonkinlainen luostari. Kun Ooredoo haki tukiasematornille paikkaa, niin usein haku epäonnistui, kun paikalliset, usein vaikutusvaltaiset luostarien edustajat joko kieltäytyivät itse tai kielsivät kyläläisiä tekemästä minkäänlaista kauppaa tai vuokrasopimusta moisen tahon kanssa.

Myanmarissa on muslimivähemmistö, mutta siitä ei suuremmin pidetä. Myöskään muslimien vaikutusvallan ei haluta kasvavan siitä, mitä se nyt on. Yangonissa ja muissa isommissa kaupungeissa on moskeijoita, ja imaamin iltahuuto raikaa pimenevässä yössä. Siihen ei kukaan suuremmin kiinnitä huomiota. Mutta on toisia alueita, joilla muslimit ja buddhalaiset ovat ilmiriidassa keskenään.


Osittain tuhottu moskeija Zeegonessa, Bagon alueella noin 100 km Yangonista pohjoiseen (maaliskuu 2013)

Mellakoitsijoiden tuhoama moskeija Myanmarissa. Paikka tuntematon.


Tähän liittyen tällä viikolla lähti liikenteeseen lakiesitys, jossa annetaan Myanmarin osavaltioiden hallituksille oikeudet päättää syntyvyyden säännöstelyohjelmasta. Yksi tämän esityksen sisältämä ehdotus on, että nainen saisi saada lapsen vain kerran kolmen vuoden aikana. Lakiesitys on sujahtanut kaikkien asiaan liittyvien poliittisten elimien läpi vähän kuin sammutetuin lyhdyin ja nyt sen päästyä julkisuuteen on alkanut tiukkasävyinen keskustelu myös ihmisoikeusaspekteista.

Ongelma tässä tietenkin on, että moisen lain astuessa voimaan se rajoittaa naisten itsemääräämisoikeutta, koska samalla esitykseen on kytketty myös muita pikku juttuja, kuten esimerkiksi aborttioikeus. Julkiseen keskusteluun on samalla noussut myös lakiesityksen perimmäinen tarkoitus: yksi vahvimmista motiiveista nimittäin on, että syntyvyyden säännöstelyohjelmalla pyritään varmistamaan, ettei muslimien määrä kasvaisi. Siksi laki on osavaltiotasoinen; toisissa osavaltioissa muslimeja on enemmän kuin toisissa. Ja niissä osavaltioissa, joissa muslimeja on enemmän, kytee pelko. Sitä ei rauhoita kuin armeijan läsnäolo.



***

Näin tällä kertaa. Ja lopuksi terveiset:

Valkorosvo wishes a Happy Thingyan to all Myanmar friends!

Valkorosvo wishes a Happy Songkram to all Thai fiends!

Valkorosvo toivottaa itselleen hyvää muutaman päivän lomaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti