Jokin aika sitten Valkorosvo luki Clinton Walkerin kirjan Higway to Hell – Bon Scottin elämä ja kuolema.
Kirjoitustyön tulosta ei voi sanoa maailmankirjallisuuden klassikoksi, mutta
kerrottu tarina sen sijaan sitä on. Tarinassa on kaikki perinteiset elementit:
ryysyistä rikkauksiin, tavismista kuuluisuuteen, epätoivosta onnellisuuteen.
Päähenkilöllä on sisällään niin raju ristiriita, ettei paremmasta väliä.
Vastavoimana toimii sopivan epämääräinen keitos viinaa ja huumeita. Lopputulos
tarinalle oli tiedossa jo 1980, jolloin Bon Scott teki Jimi Hendrixit ja kuoli
alkoholimyrkytykseen tuttavansa autossa.
Ne, jotka eivät
tiedä, valistettakoon tässä. Bon Scott oli kenties maailman rehellisimmäksi ja
aidoimmaksi mainitun rockyhtye AC/DC:n laulaja. Bon teki hengenpitimikseen
hanttihommia ja lauloi paikallisissa bändeissä saaden pientä kuuluisuutta.
Haaveet rocktähteydestä olivat kovat, mutta antoivat odottaa itseään. Aika
kului ja Bonin mielestä se kului hukkaan. Kunnes sattumien summana alun perin
Skotlannista kotoisin oleva Bon törmäsi myös Skotlannista siirtolaisina
Australiaan muuttaneisiin Youngin veljeksiin. Youngin veljesten
ajatusmaailmassa kitara korvasi koulunkäynnin. Siskon ompelukoneen kyljessä
olleesta varoituskyltistä napattiin nimi AC/DC ja legenda alkoi hiljalleen
syntyä. Vaihto- ja tasavirrasta kertovan virallisen merkityksen lisäksi
kyseisellä lyhenteellä on myös seksuaalisia suuntauksia ilmaiseva merkitys. Se
sopi oikein hyvin, koska AC/DC:n tulevien laulujen tarinat olivat hyvin
maanläheisiä ja käsittelivät 1970-luvulla poikkeuksellisen suorasukaisesti niin
seksiä kuin muitakin nautintoja.
Yhtye harjoitteli
ankarasti ja kiersi suurta kotimannertaan vielä ankarammin. Kiertue-elämä hioi
combon yhtenäiseksi ja levytysstudio kutsui. Keikoilla ihmiset hullaantuivat
suoraviivaisesti junttaavaan, yksinkertaiseen ja atavistiset tarpeet
herättävään meluvalliin, jonka päällä ylipappina riehui Bon Scott antaen
jyrääville kitarariffeille sisällön ja kasvot omine sanoineen. Kriitikot
katselivat nenänvarsiaan pitkin kieroon ja ynsivät ”alkukantaista meteliä”.
Radiot eivät innostuneet ottamaan yhtyeen tuotoksia soittolistoilleen. AC/DC
poistui maasta ja muutti Englantiin. Kiertäminen jatkui ja uusia kappaleita
syntyi. Amerikkakin kiinnosti. Ja muu Eurooppa.
Tarinassa
vastavoimana koko ajan vaaninut viina- ja huumekeitos lujitti hiljalleen
otettaan AC/DC:n edetessä maailmanluokan kuuluisuutta kohden. Bon Scott tajusi
saavuttaneensa himoitsemansa tähteyden muutaman julkaistun levyn jälkeen, kun
yhtye kiersi ahkerasti keikoilla niin Amerikassa kuin Euroopassa. Australia ei
yhtyettä päästänyt esiintymään, koska maahanmuuttoviranomaisten mielestä
yhtyeeseen kiinnitetyt brittijäsenet muuttivat koko yhtyeen ulkomaalaiseksi.
1970-luvulla viina ja huumeet luettiin kuuluvan osaksi rock-elämää, ja jos niitä
ei entuudestaan osannut käyttää, taito opeteltiin vikkelästi.
Bon Scottia repivä
ristiriita liittyi siihen, että hänellä oli elämässään kaksi toisilleen
vastakkaista haavetta. Rocktähteys oli näistä ensimmäinen. Toisena haaveenaan
Bon Scott halusi olla kuin kuka muu tahansa, asettua aloilleen ja perustaa
perheen. Kun tähteys oli saavutettu, muu tulevaisuus sai enemmän sijaa Bonin
ajatuksissa. Se oli jo myöhäistä, sillä AC/DC oli muuttunut rockyhtyeestä
rahantekokoneeksi, joka meni automaattiohjauksella eteenpäin Youngin veljesten
kunnianhimon piiskaamana. Muilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin olla kyydissä.
Kiertue-elämä ei antanut mahdollisuutta muuttaa elämän suuntaa. Haaveet
tavallisesta elämästä eivät yksinkertaisesti mahtuneet kiertuepromoottorien ja rahoittajien
aikatauluihin. Viinan ja huumeiden turruttavaan maailmaan pakeneminen toi
hetken helpotuksen, kunnes helmikuussa 1980, vain 33-vuotiaana, Bon Scott
sammui klubikierroksen jälkeen ystävänsä autoon eikä enää herännyt.
Bonin kuoltua Youngin
veljekset harkitsivat lopettavansa yhtyeen, mutta Bonin vanhemmat
suostuttelivat veljekset jatkamaan, koska heidän mukaansa Bon olisi halunnut
näin. Niinpä AC/DC jatkoi toimintaansa ja käynnisti välittömästi uuden laulajan
etsinnän. Halukkaita oli monia, mutta lopulta löytyi yksi kelvollinen. Niin
kelvollinen, että hän olisi kelvannut jopa Bonille itselleen. Kyseessä oli
Brian Johnson, jonka live-esiintymisiä Bon oli aiemmin nähnyt ja todennut, että
”kaveri tietää mistä rokissa on kysymys.”
AC/DC on sittemmin muuttunut
rääväsuisesta rockbändistä onttouttaan kumisevaksi stadionyhtyeeksi.
Kaupallista menestystä on ollut, samoin joitakin hittejä ja vuonna 2003 yhtye
sai paikan Rock’n’roll Hall of Famesta. Se oli virallinen tunnustus yhtyeen
silloin jo 30 vuotta kestäneestä urasta ja menestyksestä. Edelleenkin monet
ovat sitä mieltä, että Brian Johnson on hyvä laulaja, muttei vedä vertoja Bon
Scottille. Valkorosvo on yksi näistä monista.
Luettuaan kirjan
Valkorosvo sai paljon mielenkiintoista ajateltavaa. Toisella silmällä seurailtu
suomalainen keskustelu taiteesta ja taiteen teosta sai aivan uusia näkökulmia.
Aivan ensimmäiseksi on ymmärrettävä, että pelkkä lahjakkuus ei riitä mihinkään.
Sen lisäksi tarvitaan järjetön määrä työtä.
Jos vertaillaan
nykyisiä tähteyden kynnyksellä olevia yhtyeitä, kirjailijoita tai muita
taiteentekijöitä Bon Scottiin ja Youngin veljeksiin, löytyy yksi ero. Bonia ja
Youngin veljeksiä ajoi eteenpäin mieltä korventava tekemisen vimma sekä usko
omaan itseen ja tekemisiinsä. Sellaista ei nykyään löydy, ei Suomesta eikä
muualtakaan. Vimman tilalle ovat tulleet tuotto/kulu –laskelmat, promootiot,
ennusteet, markkinointisuunnitelmat, elinkaariajattelu ja radioystävällisyys.
Näiden läpi suodatettu ja kuluttajien käsiin annettu tuote on hajuton ja mauton
sekä pyrkii miellyttämään kaikkia muttei ketään kunnolla.
Taide syntyy
sanomisen tarpeesta ja jokaisella taiteenlajilla on sanottavaa. Yksinkertaista
ja murhaavan kovaa soitettua voimasointurockia ei pidetä taiteena, vaikka se on
samanarvoista taidetta kuin jonkin temppelin seinään muutama sata vuotta sitten
maalatut freskot. Kummassakin tapauksessa on tarkoitus tuottaa taiteen
kuluttajalle hyvää mieltä, ilmaista jotakin elämästä ja saada taiteen kuluttaja
ajattelemaan. Vain toteutuskeinot eroavat.
Nykymaailmassa
tekemisen vimmaa suitsitaan myös apurahoilla. Puolivillaiset taiteen maisterit
ja vastaavat yhteiskunnan kulttuurirahoilla eläjät ovat rakentaneet oman
harvalukuisen hyvävelikerhonsa, johon pääsevät vain armoitetut. Kerhon jäsenyys
avaa tien apurahojen ääreen. Äkkipäätä ajatellen tällainen tukimekanismi on
hyvä ja mahdollistaa taiteen tekemisen. Jos näin on, miksi julkisuuteen
tulevat, apurahoin tuetut tuotokset ovat puolivillaisia tekeleitä, joita
kriitikotkin vain teeskentelevät ymmärtävänsä?
Apuraha voi olla hyvä
ajatus, mutta sen saaminen tuollaisen klikkiytyneen järjestelmän avulla tuhoaa
vimman, mitä todellisen taiteen tekemiseen tarvitaan. Kertakäyttöistä taidetta,
joka unohtuu näyttelyn sulkeuduttua, konsertin loputtua tai kirjan kannen
kiinni painuttua, on helppo tehdä. Jos joku haluaa jättää itsestään pysyvän
jäljen ajan virtaan, tarvitaan paljon enemmän, ja sellaista jälkeä ei
apurahoittamalla synny.
Valkorosvo tietää
varsin hyvin vanhan sanonnan, jonka mukaan taide sikiää kurjuudesta. Sanonnassa
on perää; liian hyvät olot tuhoavat vimman ja saavat ihmisen, jollainen
taiteilijakin on, unohtamaan tavoitteensa. Kurjuus ei saa olla äärimmäistä,
koska silloin kaikki energia menee hengissä pysymiseen, mutta kaikkien asioiden
ollessa hyvin ja ihmisen kokemusten rajoittuessa pumpulissa makoiluun ei synny
mitään sellaista, joka olisi kiinnostavaa ja antaisi ajattelemisen aihetta.
Valkorosvon mielestä
yksi hyvän taiteen tunnusmerkki on se, että taideteoksen tekijä asettuu joko
täysin tai osittain yhteiskunnan ulkopuolelle ja vastustaa avoimesti
normitettua standardielämää. Standardielämän muodostama hiekkalaatikko on tuttu
ja turvallinen, laeilla säädelty kultainen häkki. Sisäpuolelta tällainen häkki
näyttää yhdeltä ja ulkopuolelta katseltuna aivan toiselta. Vain asettumalla
häkin ulkopuolelle voi taiteilija kertoa häkin sisällä olijoille miltä
ulkomaailma näyttää. Siinä samalla taiteilija tulee kertoneeksi minkälainen
mekanismi pitää häkkiä kasassa ja kuinka sen voisi saada tarvittaessa hajotettua.
Bon Scottilla oli
vimmaa vaikka muille jakaa, keinot toteuttaa omaa näkemystä löytyivät ankaran
etsimisen jälkeen ja raaka työ tuotti tulosta, joka toimii edelleenkin
esikuvana lähes kaikille rockyhtyeille. Kultaisen häkin ulkopuolta hän tutki
käyttämällä apunaan tajunnanlaajentajia eikä rahalla vaikutettu teosten
laatuun.
Jokainen taiteilija
on omalla tavallaan epäsosiaalinen ja joutuu tekemään raskaita valintoja.
Elämään jäävää taidetta ei synny pelkästään tekemällä jotakin, vaan jostakin on
luovuttava. Laulujen lunnaat ovat kalliit.
Lepää rauhassa, Bon
Scott.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti