Päivää taas,
Nyt on aika rikkoa radiohiljaisuus ja laittaa nettiin
muistiin muutama sananen Suomen vaaleista. 19. huhtikuuta 2015 Valkorosvo
istuskeli rouvan kanssa kotosalla sohvalla ja nautiskeli shampanjan ja
lohileivän voimalla vaalivalvojaisten annista. Samalla oli hupaisaa seurata
mitä somessa tapahtuu; puhelin surahteli taajaan sohvapöydällä, kun Valkorosvon
kaverit päivittivät Facebookiin melkoisia mielenilmauksia vaalien tiimoilta.
Reilun 50 vuotta tätä elämää katselleena ja useammat vaalit nähneenä ei voi
kuin todeta, että suomalaisilla (hieman yleistäen) tuntuu olevan kovin lyhyt
muisti ja demokratiaa ei ymmärretä, jos vaalitulos ei ole oman mielen mukainen.
Erityisesti perussuomalaiset tuntuvat hiertävän kivenä monen kengässä.
Erityisen huvittavaa oli vaalistudion ”asiantuntijoiden”
asenteellisuus. Näki selvästi, että nämä ”asiantuntijat” olivat jo valmiiksi
miettineet jälkiviisastelevat mitäs minä sanoin –kommentit tilanteeseen, jossa
perussuomalaisten kannatus olisi romahtanut. Kovin moni tuntui toivovan Soinin
sakin jäävän yksien vaalien tähdenlennoksi. Näytti olevan melkoinen tekeminen
miettiä asiaa uusiksi TV-kameroiden edessä, kun näin ei käynytkään. Valkorosvon
mielestä perussuomalaisten menestys oli osoitus toimivasta demokratiasta ja
kerrankin kansalaisten ääni kuului erinomaisen selkeästi.
Viimeiset 4 vuotta on tehty kokoomusvetoista politiikkaa,
jossa vonkamiehenä on toiminut demarit ja naulapoikina muutama piskuinen
takiaispuolue. Vaalien tulos ilmaisi melkoisen selkeästi, että nyt riittää. Kaksi
suurinta oppositiopuoluetta kasvatti asemaansa; keskusta haali rutkasti
lisäpaikkoja ja kaikkien sylkykuppina toimineet perussuomalaiset säilyttivät
asemansa. Tässä vaiheessa voinee sanoa, että Suomen puoluekartassa on
tapahtunut pysyvä muutos, sillä kolmen suuren sijaan politiikassa on neljä
keskisuurta toimijaa.
Kokoomus saavutti torjuntavoiton häviämällä vain vähän
edellisiin vaaleihin verrattuna. Demarit sen sijaan kokivat melko täydellisen
romahduksen; kannatusluvut olivat lähes 10 % alemmalla tasolla verrattuna
niihin aikoihin, kun demarit kehtasivat tituleerata itseään valtionhoitajapuolueeksi.
Ennen kuin uudet kansanedustajat pääsevät käsiksi asioihin,
maahan on saatava aikaiseksi hallitus. Siinä riittää Sipilälle haastetta ja
unettomia öitä. Kuten tiedossa on, uuden hallituksen taival ei ole mukava. On
paljon tuskallisia päätöksiä tehtäväksi ja noita päätöksiä ei voi enää lykätä
seuraavalle vaalikaudelle. Jos näin tehdään, on todellinen riski sille, että
Suomen talous on EU:n ja IMF:n täydessä kontrollissa ja jonkinlainen troikka
käy kertomassa, miten Suomen talous sopeutetaan ehtona syömävelaksi otetun
lainarahan saannille. Niin vaalipuheissa kuin muutenkin Suomessa on täydelleen
sotkettu kaksi asiaa, joilla on toki tekemistä keskenään. Nämä asiat ovat
velkamäärä ja velanhoitokulut. Kiihtyvätahtisessa velkaantumisessa kumpikin
kasvaa, mutta vain toinen niistä on välittömästi haitallinen.
Monet puhuvat velkamäärästä, siis absoluuttisesta
velkapääomasta ja kuinka paljon sitä on. Tätä halutaan vähentää. Siihen on
perusteensa, jotka selviävät ihan kohta. Valtiontalous ja kotitalous ovat siinä
mielessä eri asioita, että kotitaloudessa tavoitteena on maksaa velka pois ja
velka on maksettava niillä rahoilla, mitä perheessä tienataan, ellei sitten
lottovoitto tule ja pelasta. Valtiontaloudessa velkoja ei oikeastaan ole
tarkoituskaan maksaa kokonaisuudessaan pois. Lisäksi valtiolla velkojen takuuna
toimii verotusoikeus, eli tienaamispuolella on mahdollista tehdä joskus
nopeitakin muutoksia. Näin ollen velan määrä valtiontaloudessa ei ole se ns.
pointti.
Velanhoitokulut sen sijaan ovat. Tällä hetkellä ja ehkä
vielä jokusen vuoden ajan kaikki saavat nauttia alhaisista koroista. Tulee
kuitenkin se päivä, jolloin korot pomppaavat. Kun edellä selitetty velkamäärä
kasvaa ja tekee sitä nopeasti ja otetulla velalla ei tehdä pysyväisluonteisia ja
tuottavia investointeja, tulee eteen ongelma. Juuri nyt otetun velan hoitokulut
eivät aiheuta ongelmia. Vaan entäpä silloin, kun korkotaso onkin 0 %:n sijasta
vaikkapa 3 %? Tai mahdollisesti enemmän? Netistä löytyy laskelmia, paljonko 1
%:n nousu korkokuluissa on valuutassa. Muistaakseni puhutaan 1 – 2 miljardin
euron vuosittaisesta rahamäärästä. Valtion vuosibudjetti on suuruusluokaltaan
50 miljardia euroa, joten velanhoitokulujen pienehkökin heilahtelu aiheuttaa
helposti 1/50:n (2 %) suuruisen loven valtion budjettiin. Lisäksi tulevat tietenkin
velkojen lyhennykset, jotka usein hoidetaan pikavippityyliin eli otetaan uusi,
vähän isompi laina, jolla maksetaan vanha, erääntyvä vippi pois. Tämän vuoksi
valtion velkaantumisen kasvuvauhti on saatava ensin hidastumaan, sitten
pysähtymään ja lopulta mahdollisesti lievästi laskusuuntaiseksi.
Koska Suomelta puuttuvat perinteiset finanssipolitiikan
keinot (devalvaatio) johtuen yhteisvaluutasta, on turha ripustautua jonkun muun
tahon kasvuodotuksiin, kuten tähän asti on tehty. Se kasvu mitä halutaan, on
tehtävä itse säästämällä kustannuksissa, olemalla tehokkaampi ja sopeuttamalla
talous ympäröivään maailmaan. Globalisaatiossa on myös varjopuolia ja nyt Suomi
saa nauttia niistä oikein pitkän kaavan mukaan.
Vaali- ja velkamatematiikkaa... Hyvältä näyttää, mutta kaavoissa on virhe. |
Oikeastaan tuleva hallitus ei muuta ohjelmaa tarvitsisikaan.
Edellä kuvatun ilmiön ymmärtäminen, riskeihin varautuminen ja tilanteen
haltuunotto on se, mitä hallitukselta odotetaan. Eipä käy Sipilää kateeksi. Vaan
millaisia voisivat olla hallitusvaihtoehdot? Niistä on mukava spekuloida.
Eiköhän lähiviikkoina käy selväksi osuiko Valkorosvo oikeaan arveluineen…
***
VAIHTOEHTO 1: KESK – PS – KOK
Suomeen tulisi keskustajohtoinen konservatiivihallitus.
Puolueiden paikkamäärä riittäisi enemmistöön eduskunnassa. Tässä vaihtoehdossa
on selkeitä riskejä, jotka kokoomuksen ja perussuomalaisten linjaerimielisyydet
saattavat aiheuttaa. Laskennallinen enemmistö eduskunnassa voi muuttua hyvin
äkkiä vähemmistöksi.
VAIHTOEHTO 2: KESK – PS – KOK – Jokin takiaispuolue
Keskustavetoista konservatiivihallitusta vahvistetaan
yhdellä pienpuolueelle, joka voisi olla vaaleissa paikkalukuaan kasvattanut
vihreät tai asemansa pitänyt RKP. Takiaispuolue saa hallinnoitavakseen
kevyehkön salkun ja mukaan päässeen pikkupuolueen tehtävänä on estää PS –
kokoomus –akselin erimielisyyksien aiheuttama vaa’ankieliasema. Suomeksi: jos
hallituksessa vaikkapa kokoomus ei ole samoilla linjoilla kuin PS ja keskusta,
apupuolueen paikkamäärä eduskunnassa riittää enemmistön säilyttämiseen, vaikka
kokoomus äänestäisi eduskunnassa hallituksen esityksiä vastaan. Sama pätee myös
toisinpäin, koska perussuomalaiset ja kokoomus ovat mukana samansuuruisilla
mandaateilla.
VAIHTOEHTO 3: KESK – PS – SDP – Jokin takiaispuolue (tai
kaksi)
Tässä vaihtoehdossa eduskunnan enemmistön takaamiseen
saatetaan tarvita pari apupuoluetta, mikäli perussuomalaiset ja SDP ovat
erimieliset. Hallitusratkaisu olisi sikäli erikoinen, että hallitukseen
otettaisiin mukaan vaalien selkein häviäjä SDP. Valkorosvo ei usko tämän
vaihtoehdon olevan ensimmäisenä Sipilän mielessä; se ei heijastele vaalitulosta
ja tuo lisäksi mieleen huonoja muistoja vuodelta 2011 Kataisen epätoivoisista
enemmistöhallituksen kokoamisyrityksistä, joissa hallitus lopulta kasattiin
vaalien häviäjien kesken.
VAIHTOEHTO 4: KESK – KOK – SDP
Aina on olemassa vaihtoehto jättää perussuomalaiset ulos
päätöksenteosta. Tätähän jo vaalien jälkeisenä aamuna ruotsalainen
kommentaattori ehdotti, tai pikemminkin vaati. SDP:n Rinne on ajanut jo viikko
sitten miinaan paljastaessaan, että kokoomuksen ja demareiden yhteistyö ei
toiminut edellisen hallituksen aikana. Tällainen ulostulo melkoisen varmasti
rajaa tämän vaihtoehdon pois laskuista. Lisäksi tämä hallitusvaihtoehto ei
oikein edusta muutosta, jota äänestystulos selvästi indikoi kansan haluavan.
***
Valkorosvon veikkaus on, että Suomen seuraava hallitus
noudattelee vaihtoehtoa #2. Takiaispuolueena olisi vaalituloksen perusteella
vihreät, mutta mahdolliset yhteistyöongelmat ja perussuomalaisten pitkään
jatkunut ynsiminen vihreiden toimesta voi johtaa siihen, että apupuolueeksi
valikoituu RKP. RKP:tä puoltaa myös se, että kyseinen puolue tekee kaikkien
kanssa yhteistyötä puoluekannasta riippumatta, kunhan vaan hallituspaikka
löytyy. Vihreillä ja keskustalla on sen sijaan isomman luokan sovittamattomia erimielisyyksiä
koskien luonnonsuojelua sekä maa- ja metsätaloutta.
Vaihtoehto #2 ja takiaispuolueena RKP on Valkorosvon
mielestä käytännöllisin vaihtoehto. Sen ainoa ongelma on, että se ei aivan
vastaa vaalitulosta, koska vihreät oli vaalien toinen suuri voittaja. Vihreiden
ydinvoima-allergia on aina iso riski ja saattaa johtaa hallituksen rivien
hajoamiseen. Voi olla, että Sipilä miettii neuvonantajineen tätä puolta hyvin
tarkkaan. Keskusta on toisaalta sitoutunut uusiutuvien energianlähteiden
tukemiseen, mutta tämä saattaa äkkiä realiteettien edessä unohtua.
Joka tapauksessa 4 vuotta oppositiossa voisi tehdä SDP:lle
hyvää. Nyt olisi korkea aika miettiä linjaa ja ketkä puoluetta kannattavat.
Demarius oli kaunis aate tehtaanpiippujen varjossa. Nyt ovat jäljellä vain
piiput, mutta tehtaita ei. Lisäksi maailma on muuttunut melkoisesti niistä
ajoista, joihin demarit viestinsä vieläkin pohjaavat. Ehkä oppositio olisi
sopiva paikka miettiä koko SDP:n konsepti uusiksi. Jos sitä ei tehdä, on vaara
että SDP muuttuu vieläkin enemmän SAK:n etäpäätteeksi. Silloin puolueesta on
tullut puhtaasti ammattiyhdistysmaailman lobbari. Se ei ole kovin hyvä asia
eikä ainakaan edusta mitään muuta kuin vanhakantaista aatteettomuutta. Sillä ei
nykymaailmassa äänestäjiä houkutella.
Edit:
Budjettivajeen suhdeluku korjattu 1/20 --> 1/50.
Nyt on aika jättää kevättä lähestyvä Suomi ja palata takaisin sorvin ääreen. Seuraavan vierailun aikana on, todennäköisesti, terminen kesä.
Edit:
Budjettivajeen suhdeluku korjattu 1/20 --> 1/50.
Nyt on aika jättää kevättä lähestyvä Suomi ja palata takaisin sorvin ääreen. Seuraavan vierailun aikana on, todennäköisesti, terminen kesä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti