- Äiti, äiti! Iskä tuli kotiin ja se haisee seminaarille!
Vanha vitsi, mutta aina totta. Viikonloppuna oli firman nk.
team building. Valkorosvo ei ole aikain saatossa tajunnutkaan toiminnan
laajentuneen niin paljon. Puolet naamoista oli tuntemattomia, vaan ei ole enää.
Nuppiluku on jo toisella sadalla ja lisääntyy pikapuoliin.
Multikulttuurifirmassa kun ollaan, niin tuo alun tokaisu
olisi varmasti totta, jos Valkorosvo olisi Suomessa. Valkorosvo oppi nimittäin
olevansa rikas, tosin vasta seuraavana aamuna. Pitkä ilta kului aina ottaessa
”on the horse”, eli hevoselle ukrainalaiseen tapaan. Valkorosvo oli kyllä
sujuvasti aamiaisella ja aivan ajoissa, mutta melko monta hevosenomistajaa
nukkui pidempään ja käveli seuraavan päivän hyyyyvin varovasti. Pitäisiköhän
Valkorosvon alkaa pitää ravitallia, oli niitä hevosia sen verran monta. Vaan
olihan remmissä muitakin; ukrainalaisia, uzbekkejä, venäläisiä, turkkilaisia ja
pari filippiinoakin yritti tyhjennellä pulloja. Niin ja tietysti yksi
suomalainen.
Viikonloppuna tehtiin kaikenlaista, oli töitä ja vapaata
niin kuin tällaisissa tilaisuuksissa tapaa olla. Valkorosvokin heitti piskuisen
esitelmän noin 120-päiselle yleisölle, eli ei viikonloppu ihan pelkän mölyöljyn
parissa mennyt. Se työasioista. Valkorosvo on esitellyt nimikkoblogissaan
paikkoja, joissa Myanmarissa on tullut vierailluksi ja siirrytäänpä siis päivän
epistolaan.
Kokoontuminen tapahtui yhdellä Myanmarin suosituimmista
turistialueista, jonka nimi on Inle Lake. Se sijaitsee Shanin osavaltiossa
Myanmarin itäosassa. Shan on yksi niitä alueita, joissa ulkomaalaisten
liikkuminen on rajoitetumpaa. Shanin itäosat kuuluvat tuohon kuuluisaan
kultaiseen kolmioon, jossa vähintään joka toisella on jonkin sortin ase aina
käden saatavilla ja tapella pitää milloin mistäkin, etupäässä huumeista
Thaimaan raja-alueella. Inle Laken alueelta noin 100 km itään on viranomaisten
valvontapiste, ja siitä eteenpäin ei ulkomaalaisilla ole pääsyä.
Inle Lake on ehkä kuuluisin Myanmarin symboleista.
Matkailumainoksissa Myanmar esitetään ”Kultaisena maana” ja samassa yhteydessä
esitetään usein tämäntapaisia kuvia, joissa kalastaja soutelee yhdellä jalalla,
tasapainoilee paatin perässä toisella ja heittelee verkkoa kaksin käsin. Tapa
on käytössä vain Inle-järvellä ja vain mieskalastajilla. Naiskalastajat
soutelevat ihan perinteisellä tavalla.
Ja kohta sumppu lentää. Annapa Ahti vähän ahvenia... (c) lifepart2.com |
Eipä tarvitse anoppia tai vaimoa neuvoa soutamaan tai huopaamaan... (c) actoftraveling.com |
Tuo soutelu on metkan näköistä touhua eikä varmasti onnistu, jos on sisäkorvan ongelmia. Valkorosvolla oli tilaisuus seurata, miten koko kalastusoperaatio toimii. Ensin soudellaan pelipaikoille ja sen jälkeen otetaan kahden käden tukeva ote airosta ja piestään järveä riuskasti voimien takaa niin että ruuhi keikkuu kaatumisen partaalla. Tarkoituksena on säikyttää kalat liikenteeseen. Sen jälkeen viskataan sumppu veteen ja toivotaan parasta. Kun pyydys tekee työtään, kalastaja samalla vähän jalkasoutelee ja samaan aikaan ohjailee pyydyksensä työtä kaksin käsin. Samaa voi tietenkin tehdä verkolla. Tai sitten voi vaan olla Putin-kyykyssä ruuhen perässä ongella. Kaikki käy.
Vaikka tämä touhu on omittu koko maan symboliksi ja
turistihoukuttimeksi, se ei ole aivan koko totuus. Juttu on vähän sama kuin
Suomessa: ulkomailla maata mainostetaan Lapin eksotiikalla, vaan moniko suomalainen
pitää säännöllisesti poroviljelmää ja neljän tuulen lakkia päässään? Eräällä
tavalla Inlen alueen asukkaat, Inthat, ovat Myanmarin lappalaisia.
Kauan, kauan sitten vuorilla asui eräs heimo. Syystä tai
toisesta, todennnäköisimmin parempien elinolojen saavuttamiseksi, nämä
vuoristolaiset tulivat alas laaksoon, jossa tuohon aikaan oli järjettömän iso
järvi. Järven rannoilla oli jo ennestään asukkaita ja nämä eivät katsoneet
kovin hyvällä, että samoille apajille änkesi uusia kulkijoita jostain kauempaa.
Siitä tuli tietenkin tappelu ja sen lopputuloksena vuoristolaiset joutuivat
erikoiseen asemaan: he alkoivat asua järvessä. Arvata saattaa, että
kalastuksesta tuli pääelinkeino, mutta muutakin voi tehdä. Siksi
blogipäivityksen nimenä on Kelluva kasvimaa. Inlen asukkaat nimittäin
kasvattavat kaikenlaista tavaraa järvessä kelluvilla kasvimaillaan.
Kasvimaa ja järvenviljelijän kotiportti. Tuota kanaalia pitkin pääsisi morjestamaan... |
Opastaulu majapaikassa. Valkorosvo majaili tuon ylemmän järven pohjois- ja länsirannalla. |
Järven asukkaat, Inthat, asustavat enimmäkseen
järven/maanviljelijöinä puutarhojensa keskellä. Järven rannalla on pari
kaupunkia, joissa harjoitetaan muitakin elinkeinoja. Valkorosvo vieraili
yhdessä näistä kaupungeista. Matkailu Inle-järvellä on mielenkiintoinen
kokemus. Tasapohjainen, teräväkeulainen 7- tai 15-metrinen ruuhi saa aika
kyytiä yksisylinterillä dieselmoottorilla. Potkuri lennättää ilmaan sekä vettä
että leväsilppua, noilla paateilla kun voi ajaa suoraan levälautoista ylitse.
Pari kiikkerää burmalaista ruuhta lepotauolla. Valkorosvo reissasi oikeanpuolimmaisella. |
Potkuri ja voimansiirto ovat sen verran karkeaa tekoa, ettei tarvitse huolehtia
levälauttaan jumiutumisesta. Järviviljelijät keräävät muuten ruuhiinsa
leväkasvustoja ja kuskaavat ne kasvimailleen. Kasvimaat puolestaan on
bambukepeillä ankkuroitu paikalleen ja kas, kelluva kasvimaa on syntynyt.
Tulvia ei tarvitse pelätä. Kun vesi nousee, kasvimaa nousee. Ja kun vesi
laskee, kasvimaa laskee myös. Kasvimaat ovat varsin tuottoisia, mutta aikain
saatossa ne muuttuvat kovaksi maaperäksi ja järvi kutistuu.
Vaan se järvikaupunki. Pienelle
saarentapaiselle oli rakennettu mielenkiintoinen keskittymä. Sama firma oli
veneveistämö, sikaritehdas ja matkamuistomyymälä. Inlellä käytetyt veneet
tehdään teak-puusta. Käsityönä. Valkorosvo tarkoittaa todellista käsityötä,
sillä veneen rakennus alkaa sillä, että laudat sahataan justeerilla
teak-hirrestä. Ja jos ette tiedä, teak on sen verran kovempaa puuta, että justeeria saa teroitella melkoisen usein...
Minkähänlaisen tukkilaislaulun Reino Helismaa tästä sanoittelisi? |
Valkorosvojoukkio kyseli miten kauan veneen tekeminen
kestää. Vastaus oli melkoisen yllättävä. 15-metrinen paatti turistikäyttöön
ottaa 2 viikkoa. Normaali 7-metrinen kalastusvene valmistuu 5 päivässä. Veneen
tekeminen on suoraviivaista. Laudat taivutetaan muotoonsa ja saumat käsitellään
erikoistervalla, ja siinä se.
15-metrinen lähes valmis yksilö. Sillä taas muutama turisti kulkee mukavasti paikasta toiseen. |
Sisällä rakennuksessa oli sikaritehdas. Mammat pyörittelivät
burmalaisia sikareita ja pakkasivat niitä pieniin laatikoihin. Sikareissa on
melko erikoinen maku, sillä tupakan lisäksi niissä on mausteena punaviiniä,
riisiviiniä, tähtianista, ruskeaa sokeria ja muutamaa muuta ainetta. Pitihän
noita paketti ostaa.
Sikaritehdas |
Lopputuotos |
Valkorosvo epäilee, että ruorijuoppous on Inle-järvellä yleistä; kapakkaan täytyy mennä veneellä ja sitten ottaa vähän mölyöljyä ja kotiinkin olisi päästävä. Takseja ei veden päällä kulje, mutta jokaisella on oma vene, sillä ei tuossa bambutolppien päälle kyhätyssä bambu-Venetsiassa muuten pärjää.
Kapakka ja jotakin muuta. Valkorosvo jäi miettimään, mitä tapahtuisi jos täällä olisi suomalaistyylisiä portsareita poistamassa asiakkaita anniskelutiloista... |
Bambu-Venetsia |
Järviviljelmät ovat yllättävän isoja, sen Valkorosvo huomasi paluumatkalla. Kelluvien viljelmien reunalla on tienviittoja, jotka osoittavat kohden hädin tuskin paatin mentäviä kanavia kaksimetrisen kasvuston keskellä. Vene singahtaa kanavaan ja alkaa reilun kilometrin mittainen labyrinttimatka, ennen kuin tullaan kovalle maalle lomaresortin rantaan.
Jossain tuolla ruohikon keskellä se kanaali luuraa... |
Ja labyrintin päässä häämöttää resortin ranta & kova maa |
Viikonloppu oli sekä työ- että turistimielessä
mielenkiintoinen kokemus. Ilmat suosivat ja moni poltti itsensä aika pahasti.
Inlen aurinko on purevampi kuin alamailla. Koko järvialue on lähes kilometrin korkeudella
merenpinnasta kahden vuorijonon välissä. Uima-altaalla ei kannata istuskella
ihan noin vain, ellei halua näyttää keitetyltä ravulta. Lakin ja sateenvarjon
käyttäminen ei ole mikään vitsi, niin tekevät paikallisetkin.
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Paluumatka Hehon lentokentälle
otti bussilla noin tunnin. Hieman ennen koneeseen nousua (potkurikone,
tietenkin, mitäs muuta luulitte?) monsuuni muistutti itsestään ja tarjoili
virkistävän lämpimän suihkun.
"Air KBZ:n lento Yangoniin on valmiina ottamaan matkustajat kyytiin." Kone on tuossa pusikon takana odottelemassa... |
Tätä kirjoittaessa on tiistai ja paluu arkeen on tapahtunut.
Asiasta viidenteen, nyt kun Suomessa osoitellaan mieltä ja
lakkoillaan ja kiukutellaan muuten vaan, oli syy mikä tahansa, on ehkä hyvä
muistaa, että kaikilla asioilla on puolensa. Hotellista lähdettäessä
Valkorosvolla oli aikaa tavata Myanmar Timesiä ja etusivun tarinaksi ja
analyysin aiheeksi oli päässyt juttu minimipalkasta.
Entisessä militaarivaltiossa on vahvat aikeet toteuttaa
minimipalkka. Nyt sitten on toteutus menossa ja muutama sata tehdasta sulki saman
tien ovensa ja lopetti toimintansa. Jutun kuvituksessa oli aika kiukkuisen
näköisiä burmalaisnaisia kävelemässä ulos ovensa sulkeneesta tehtaasta. Näinkin voi käydä.
Tällä kertaa puolituristimaisin terveisin ja aurinkoista
viikkoa toivotellen,
Valkorosvo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti