Kotomaassa vieraillessa tuli harrastettua kulttuuririentoja
ja sitä varten piti rouvan kanssa siirtyä erääseen suomalaiskaupunkiin. Reissussa rähjääntyy, ja oppii myös jotakin uutta. Näin kävi
tälläkin kertaa. Oppimistilin plussapuolelle jäi se, että suomalaishotelliin
mennessä täytyy varautua kunnolla, joskin hieman eri tavoin kuin moni
kuvittelee. Suomalaishotellin eloonjäämispakkaukseen kuuluu kolme asiaa:
kassillinen itse ostettuja viinoja (maun mukaan), ikkunan aukaisija sekä
kenkälusikka.
Jostain kumman syystä Suomessa on ollut iät ja ajat
sellainen käsitys, että viina on hintansa väärti. Parhaiten se näkyy hotellien
minibaareissa, missä jalot juomat ovat hinnaltaan tuplaten sen, mitä samaisen
hotellin alakerran baareissa ja ravintoloissa. Siis hetkinen. Kun menet baariin
tai ravintolaan, liemi anniskellaan, tai ainakin yritetäään anniskella,
kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Kansalaisille perustellaan, että viina
maksaa ravintoloissa niin paljon, koska jokaiseen paukkuun on jyvitetty
työntekijöiden palkkaa ja vähän muutakin kulunkia. Jos kerran näin on, miten
sama liemi voi olla kämäisestä pikkujääkaapista itse itselleen anniskeltuna
tuplasti kalliimpaa? Tietääkseni minibaareja täyttävät siistijähenkilöt eivät
nauti kansanedustajan palkkaa, ja tarjoilijatkin taitavat saada enemmän liksaa
kuin nämä näkymättömät hotellihuoneita siivoavat arjen sankarit, joten
palkkakuluilla tätä ihmeellistä, suomalaisille majoitusliikkeille ominaista
piirrettä on turha perustella.
Yhtä kaikki, jos haluaa nautiskella itselleen mieleisiä
juomia asialliseen hintaan, kannattaa ne raahata paikalle omin pikku kätösin.
Aina on tietysti parempi, jos juomat on alun perin ostettu Virosta, mutta kyllä
paikallisenkin Alkon valikoimaa voi harkita. Yleensä suomalaisen hotellin
minibaarin virkaa toimittava jääkaappi on sen verran iso, että omat juomat
mahtuvat sinne vallan mainiosti. Näin itse itselleen anniskelu sujuu juohevasti
ja kustannnustehokkaasti sekä halutussa seurassa, eikä tarvitse kokea
vaivaantunutta tunnetta järjestysmies –nimikkeellä kulkevan, hormoneja
napsineen ulosheittäjän valvovan katseen alla.
Suomen Perustuslain kirjainta ja henkeä likipitäen rikkova
kansalaisten eriarvoistaminen näkyy mainiosti suhtautumisessa tupakointiin. Suurisuuntaiseksi
haihatteluksi tulkittava Savuton Suomi 2040 –ohjelma on poikinut joukon
lieveilmiöitä, joita ei pidä suvaita ja hyväksyä aivan sellaisenaan. Yksi näistä
lieveilmiöistä on hotellien muuttuminen täysin savuttomiksi. Onko tämä ymmärrettävä
niin, että tupakoitsijan euro on jotenkin huonompi tai muuten vain vähemmän
kelvollinen? Ja onko peräti niin, että savullisten huoneiden poistaminen valikoimasta viittaisi siihen,
että jotkut asiakkaat eivät olekaan tasa-arvoisia, tai niille ei tarvitse
tarjota palvelua samaan tapaan kuin muille? Minun ymmärtääkseni ravitsemus- ja
majoitusala elää siitä, että se täyttää matkustavaisten tarpeet, eikä sorru
osapäiväiseen terveysnatsismiin.
Koska Sääntö-Suomessa kaikki tehdään aina perusteellisesti,
näyttää nykysuuntaus olevan se, että hotellihuoneisiin on asennettu niin herkät
palohälyttimet, ettei vessan ovea voi pitää auki suihkussa ollessaan, koska syntyvä
vesihöyry saattaa laukaista palohälytyksen. Voi Jeesus mitä touhua...
Tässä
vaiheessa hallintoalamainen voi vähän harrastaa sääntöjen tulkintaa. Ihan
rakennusmääräysten mukaisesti huonetila, vaikka savutonkin, loppuu joko
seinään, oveen tai ikkunaan. Näin ollen ikkunan ulkopuolella polttaminen ei
riko savuttomuuspolitiikkaa ja palohälytinkin saa ihan turhaan haistella mitä
haistelee. Tämän vuoksi Suomessa hotelliasujan kannattaa varautua matkalleen
ottamalla mukaan ikkunan avaaja. Jos se sattui unohtumaan, kyseisen vempeleen
saa noin 5 euron hintaan lähimmästä kodin pienrautaa myyvästä liikkeestä.
Koska Suomessa on tapana käyttää sisäänpäin avautuvia
ikkunoita sekä turvallisuus- että kustannussyistä, ikkunan avaajan kuljettaminen
mukanaan on varsin loistava keino kiertää nykyistä, äärimmäisen typerää ja
kaikkialle lonkeroitaan ulottavaa non smoking -käytäntöä. Joku hotelli voi
tietysti keksiä, että ikkunoihin asennetaan anturit tunnistamaan ovatko ne auki
vai eivät, mutta tätä tuskin ihan heti tehdään, koska moisen ratkaisun hinta
saattaa olla aika rapsakka. Itse hommatulla puuhakassilla ja ikkunan avaajalla saa
hoidettua kuntoon asiallisen anniskelun ja siihen ainakin osalla väestöä
kuuluvan savukkeiden tai sikarin polttelun.
Yliautomatisoidun ja äärimmilleen
optimoidun suomalaisen yhteiskunnan pirtaan ei muutenkaan kuulu palvelu. Tai
jos kuuluu, niin tarjotut ratkaisut ovat jossain määrin huvittavia. Kenkälusikka on keksitty siksi, että kenkä saataisiin
jalkaan helpommin ja aiheuttamatta vaurioita kengälle. Kyseinen vempele on
edelleenkin yleisesti käytössä niin Suomessa kuin muuallakin, mutta suomalaisen
hotellin palveluihin se ei näytä kuuluvan. Joitakin vaatekappaleita
tavataan myös silittää niin kotona kuin matkalla. Tämä on tuttua liikeasioissa
matkustaville. Hotellit näyttävät ratkaiseen tämän siten, että normaalikokoisen
silityslaudan sijaan on tehty näppärä seinään integroitu ratkaisu, jonka avulla
voi silittää vauvan potkupuvun varsin erinomaisesti. Normaalin kauluspaidan
kanssa tuleekin sitten roppakaupalla haasteita. Aina voi tietenkin käyttää
hotellin pesulapalveluita, mutta niiden kanssa on pienoinen ongelma. Paidan
silittäminen maksaa loppulaskussa enemmän kuin kaupasta ostettu uusi paita, ja
silityksen toimitusajat noudattavat valtion normaalia virastoaikaa
(Pekkaspäivät mukaan lukien).
Eikös olekin merkillistä, kun ravintola- ja majoitusalan
edunvalvoja MaRa jaksaa päivästä toiseen lehtien palstoilla valitella, kuinka
majoituskapasiteetti ei ole täyskäytössä?
Jos hotellialalla olisi käytössä koko maailman kattava
tähtistandardi yhdestä viiteen, niin vain harva suomalainen majoitusliike saisi
enemmän kuin kaksi tähteä. Suomalaisella tavalla toteutettu hotelli Aasian
suunnnalla olisi hädin tuskin kelvollinen majoituspaikka juuri palveluiden, tai
oikeammin niiden puutteen vuoksi. Valkorosvo ei nyt puhu turisteille häthätää
huonosta betonista rakennetuista loukoista tai rinkkamatkaajien bed &
breakfast –paikoista. Kummassakin on ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta löytyy myös
todellisia rimanalituksia.
Valkorosvo on aiemmin kertonnut, kuinka palvelu on
olennainen osa aasialaista kulttuuria ja arkielämää. Se ei ole mitenkään
vähempiarvoista tai halveksittavaa. Jokainen ymmärtää paikkansa ja tekee työnsä
sen mukaan. Minibaareissa juomat maksavat saman kuin normaaleissa baareissa ja
tupakoida voi joko huoneessa tai sitten erikseen sitä varten järjestetyissä
tiloissa, joita on ripoteltu riittävän tiheään, jottei matkustavaisen tarvitse
tehdä 5 kilometrin iltalenkkiä savukkeensa takia. Tämä ratkaisu toimii jopa
Singaporessa, joten suomalaisten suhteen on kyse vain asenteesta ja
palveluhalukkuudesta. Lakeihin ja säädöksiin on turha vedota tässä yhteydessä.
Matkustavaisten palvelut ovat käytössä vuorokauden ympäri ja
jos jokin poikkeuksellinen ongelma tai tarve ilmenee, siihen järjestyy luova
ratkaisu hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Laajemmin ajatellen kyse saattaa
olla siitä, että Pikitukat kautta Aasian ymmärtävät, mistä raha tulee. Rahaa
tulee, kun asiakkaan tarpeet ymmärretään ja ne hoidetaan sekä asiallisesti että
kohteliaasti. Suomalaisille tämä ei useinkaan tunnu menevän jakeluun, vaan sen
sijaan itketään mitä työehtosopimuksessa lukee ja mitä ei. Sen lisäksi Suomessa
kuvitellaan, että riistäjätyönantaja pitää ihmisiä töissä vain heitä
kiusatakseen. On tainnut päästä unohtumaan, että asiakas, vaikka tupakoivakin,
on se, joka palkat viime kädessä maksaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti