Mitä Valkorosvo on maailmalla kulkenut, niin autojen kanssa
näyttää olevan sillä tavalla, että ns. kehittyviin markkinoihin kuuluvat maat
harrastavat autojen himoverotusta. Tällaisia autoilun kehitysmaita ovat
esimerkiksi Nepal ja Myanmar. Kummassakin maassa autoveroprosentti kirjoitetaan
kolmella numerolla ilman pilkkua. Valkorosvo hieman ihmettelee, mitä helvettiä
Suomi ja Tanska tekevät tässä seurassa? Vai onko asia tulkittava siten, että
Suomi ja Tanska ovat kehitysmaita? Suomen asioita jonkin verran seurailleena
Valkorosvo on tullut siihen tulokseen, että kyllä Suomi aika monessa suhteessa
on enemmän kehitysmaa kuin moni virallisesti kehitysmaaksi luokiteltu valtio.
Varsinkin ihmisten kyykyttäminen, sääntely ja sähköisesti mukamas joustavaksi
tehty byrokratia ovat jo pahempia kuin syvimmän mustan Afrikan
diktaattorivaltioissa.
Nepalin autoilusta Valkorosvo kertoi jo aiemmin, joten siitä
ei sen enempää. Myanmarissa ihmetystä herättää, että huolimatta valtion
ahnaasta ja tullaavasta kädestä kadut pursuilevat autoja. Aika iso osa autoista
on uusia, mutta enemmistö on 3-4 vuotta vanhoja Japanista tuotuja kärryjä. Moottorin
koko alkaa 2-litraisista nuhapumpuista, mutta melkoisen yleinen on tuollainen
3-litrainen kutosmoottori. Niin kehitysmaa kuin Myanmar virallisesti onkin,
isojen japanilaislotjien lisäksi katukuvassa liikkuu paljon citymaastureita.
Valkorosvo ei tarkoita näillä Suomen teitä tukkivia "citymaastureita", vaan vähän
järeämpää tekoa olevia kotteroita. Myös Ferrareita ja muita vastaavia automiehen
märkiä päiväunia vilahtelee siellä täällä. Valkorosvon on pakko myöntää, että
maailman paras moottorisinfonia kuuluu silloin, kun Ferrari lähtee
liikennevaloista. Maranellon orin potku tuntuu munissa asti.
Vaan entäpä liikenne? Jos Suomeen haluttaisiin
myanmarilainen liikenne, sen voisi järjestää vaikkapa näin. Kaikille
autoilijoille taidoista riippumatta annetaan kulkupeliksi joko jokin
citymaasturihuippumalli tehokkaimmalla moottorilla, tai 5- tai 7-sarjan BMW.
Kaikki nopeusrajoitukset tulkitaan viitteellisiksi ja autokoulujen paasaama
ennakoiva ajotapa julistetaan pannaan. Siis: kunnon menopeli, aivot narikkaan
ja nauttimaan vauhdin hurmasta. Lisäksi lähes kaikkien autojen pitäisi olla
vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettuja.
Myanmariin tuodut autot ovat lähes poikkeuksetta vasemmanpuoleisessa liikenteessä
ajettuja, koska Japanissa on vasemmanpuoleinen liikenne. Myanmarissa liikenne
on kuitenkin oikeanpuoleista. Monia vuosia sitten eräs sotilasjuntan
johtohenkilö teki päätöksen vasemmanpuoleisen liikenteen muuttamisesta
oikeanpuoleiseksi. Huhut kertovat, että muutoksen syynä oli taikausko ja
kyseisen kenraalin saama ennustus.
Moinen muutos tekee autolla ajosta hieman hankalampaa, mutta
erityisen hankalaa se on busseille. Vasemmanpuoleisen liikenteen busseihin kun
noustaan väärältä puolelta. Sen vuoksi Yangonin jokaisella bussipysäkillä on
aina käynnnissä melkoinen härdelli, kun matkustavaiset kansoittavat ajokaistoja
noustessaan busseihin.
Yangonin valtakaduilla ajonopeus vaihtelee 0:n ja 100 km/h
välillä. Varsinkin iltaisin ja ruuhkattomilla kaduilla ajetaan lujaa. On täysin
jalankulkijan omalla vastuulla ylittää 4- tai 6-kaistaista katua muualta kuin
liikennevalojen kohdalta. Toisin kuin Nepalissa, Yangonin kaduilla ei
kuljeskele kaikenkarvaisia elukoita pitkin ja poikin, joten hieman reippaammat
ajonopeudet onnistuvat kyllä.
Suomalaisesta ajokulttuurista mäkättävät besserwisserit ovat
yhdessä asiassa oikeilla jäljillä: suomalaiseen ajotapaan liittyvä
piittaamattomuus liikennnevaloista on melko erikoista. Yangonissa ajetaan lujaa
ja mikäs on ajaessa, koska kadut ovat erittäin hyväkuntoisia suomalaisiin
teihin verrattuna. Mutta liikennevaloja kunnioitetaan. Kukaan ei aja punaisia
päin. Valkorosvo tätä aikansa kummasteli, muttei keksinyt syytä moiseen.
Saattaa olla, että liikennevalojen noudattamatta jättäminen poikii kunnon sakot
tai jotain vielä pahempaa. Jos joku ajaa punaisen liikennevalon ohitse, hän
kiltisti peruuttaa takaisin tolpalle odottamaan. Jopa taksit tekevät näin.
Suomalaisten piittaamattomuuteen saattaa olla syynä se, että liikennevaloja on
aivan liikaa. Helsingin liikennevaloista voisi huoleti poistaa vähintään puolet
ja sekä jalankulkijoiden että autoilijoiden kannalta liikenne muuttuisi
huomattavasti sujuvammaksi.
Yangonin liikennevaloissa on käytössä ajastin, joka näyttää
kuinka monta sekuntia on jäljellä valojen vaihtumiseen. Ajastin näyttää sekä
vihreän että punaisen valon päälläoloaikaa. Tämä on varsin mainio keksintö,
jonka voisi ottaa käyttöön Suomessakin. Vaan eiköhän sääntö-Suomesta joku
pykälä löydy, joka tällaisen autoilijaystävällisyyden kieltää.
Aiemmin Valkorosvo kertoi, kuinka aasialainen elää hetkessä;
mennnyt on mennyttä ja tuleva on tulevaa. Vain nykyhetki merkitsee. Sen vuoksi
aasialaisten on toisinaan hankala käsittää mikä on syy ja mikä on seuraus.
Myanmarin liikenteessä tämä näkyy helposti syntyvinä ruuhkina, koska ennakoivan ajotavan käsite on lähes tuntematon. Jos jonkun
täytyy tehdä U-käännös jostain syystä, se tehdään ihan missä tahansa eikä
haittaa, vaikka kolme kaistaa tupaten täynnä autoja odottelee venkslaamista
jokusen minuutin. Muutamassa minuutissa seisova autojono on
helposti kolmen kilometrin mittainen. Kotimaassa käydessä Valkorosvo on jo
monta kertaa ihmetellyt, kuinka rouva marmattaa lentokentältä kotiin
matkatessa, että on kauhea ruuhka. Valkorosvo laskee ensinäkemältä
parisenkymmentä autoa ajelemassa Tuusulanväylän parilla kaistalla
norminopeutta. Yangonissa liikenne on tuota luokkaa keskellä yötä.Tätä taustaa
vasten Valkorosvo ei kykene mitenkään ymmärtämään ”ruuhkamaksuja”, joita
Helsinkiin puuhataan. Miten voi olla ”ruuhkamaksu” kun ei ole edes
minkäänlaista ruuhkaa? Jos jokin uusi vero halutaan keksiä, voisivat päättäjät olla rehellisempiä ja kertoa rahapulastaan mieluummin avoimesti kuin käyttäen harhaanjohtavia
kiertoilmaisuja.
Kuten Valkorosvo on jo aiemmin todennut, suomalainen palvelu ja palvelukulttuuri on yleisesti ottaen
huonohko vitsi. Ay-liikkeestä ja
muista syistä johtuen on monia ammatteja, jotka Suomesta ovat kadonneet, mutta
muualla maailmassa ovat hyvin yleisiä. Yksi näistä on kuljettajapalvelu.
Useampikin Valkorosvo on hämmmennyksissään, kun 400-500 dollarilla kuussa tulee
kaveri ison maasturin kanssa hakemaan aamulla töihin, päivystää koko päivän ja
vie Valkorosvoa sinne minne tarvitsee ja hoitaa vielä illaksi kotiin. Jos
illalla pitää käydä jossakin, ylimääräisistä tunneista pitää maksaa vähän
ekstraa. Kuljettajat ovat tietysti hyvin perillä paikallisista oloista ja osaavat
suositella esimerkiksi hyviä ravintoloita ja muuta vastaavaa. Toisinaan voi
olla hankaluuksia, koska englannin kieli ei välttämättä ole kaikkein selkeintä.
Väärinymmärryksiä sattuu, mutta mitäpä noista, ne kuuluvat elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti