Aiemmassa globalisaatiota koskevassa blogipäivityksessä Valkorosvo totesi, että kansalaisella ja kansakunnalla on iso ero. Kansalainen äänestää, kansakunta ei. Siksi poliitikot ajavat aina kansalaisen etua, eivät kansakunnan.
Yksilötasolla talous on psykologiaa ja kansan/makrotalous on vastaavasti massapsykologiaa. Talouden katseleminen "taloustieteenä" ei ole välttämättä kovin hyödyllistä. Sen sijaan olisi parempi oppia ymmärtämään ihmisten käyttäytymistä ja motiiveja, jotka käyttäytymistä ohjaavat.
Jokin aika sitten Valkorosvo halusi sivistää itseään talousasioita koskien ja luki aiheen tiimoilta pari kirjaa. Niiden herättämistä ajatuksista piti koostaa paperille jonkinlainen synteesi. Olkoon tuo essee nyt sitten blogipäivitys tällä kertaa.
MAKROTALOUDEN
PERUSTEET – LIBERALISMIA JA ENEMMISTÖTYRANNIAA
Chang
Ha-Joon: 23 tosiasiaa kapitalismista (Into-Tieto, 2012)
Chang
Ha-Joon on maailmankuulu taloustieteilijä, joka on monissa teoksissaan
popularisoinut taloutta tieteenalana tehden siitä siten tavallisenkin ihmisen
kannalta ymmärrettävää. 23 tosiasiaa kapitalismista esittää nimensä mukaisesti
23 väitettä kunkin omana lukunaan. Jokaisen luvun alussa on esitelty ns.
liberaalin taloustieteen näkemys, joka nykyisin on mediassa jatkuvasti esillä
(”Tätä meille kerrotaan”). Tämän jälkeen Chang Ha-Joon perustelee miksi asia ei
välttämättä olekaan niin (”Tätä meille ei kerrota”). Kirja on rakenteeltaan
selkeä, mutta hieman suppea, koska se keskittyy vain ja ainoastaan
taloudellliseen näkökantaan.
Björn
Wahlroos: Markkinat ja demokratia – Loppu enemmistön tyrannialle (Otava, 2012)
Björn
Wahlroosin tuntevat Suomessa kaikki. Teräväkielinen ja varakas nuoruuden
kommunisminsa oikeistolaisuuteen vaihtanut pankkiiri edustaa monelle
oikeistolaisuutta pahimmillaan. Ärhäkät mielipiteet jakavat yleisön selkeästi
kahtia. Itse koin tämän saman ilmiön tarttuessani kirjaan Markkinat ja
demokratia mieli pullollaan ennnakkoaavistuksia. Ei olisi pitänyt. Kirja on
jossain määrin kuivahko, mutta erittäin perusteellinen kuvaus markkinoista ja
demokratiasta sekä erityisesti niiden suhteesta toisiinsa. Lähdekritiikkiä on
selkeästi tehty paljon ja viittaukset on luetteloitu väitöskirjatasoisesti,
joten lukijan on helppo tutustua aiheeseen ja samoihin lähteisiin joita
kirjassa on käytetty sekä muodostaa oma mielipiteensä.
Björn
Wahlroos tarkastelee asiaa isommassa mittakaavassa aloittaen omistusoikeudesta,
miten se on määritelty ja miksi moisiin määritelmiin on päädytty. Nämä
määritelmät toimivat nykyisen läntisen maailman perustuksena ja niiden päälle on
rakentunut kapitalismiksi kutsuttu markkinamekanismi. Wahlroos käy läpi
historiaa keskiajalta lähtien ja osoittaa sieltä selkeitä käännekohtia, missä
markkinat ja demokratia ovat muuttaneet eurooppalaista kehityskulkua, sekä
hyvässä että pahassa. Mielenkiintoinen ja erittäin hyvin perusteltu kysymys on:
onko demokratia todellakin se ihmelääke, jota pitäisi soveltaa joka asiaan?
Wahlroosin mielestä ei. On kysymyksiä, joihin demokratia on paras vastaus. On
myös paljon kysymyksiä, joihin demokratiaa ei pidä lainkaan sotkea. Ja on jopa
kysymyksiä, joihin paras vastaus on valistunut itsevaltius. Läntisessä
maailmassa valistunut itsevaltius on nähtävissä yhtiörakenteena, eli se ei ole
suoraan rinnastettavissa valtiorakenteisiin.
Demokratian
puolestapuhujat vaikenevat siitä ikävästä tosiseikasta, että demokratia, kuten
sitä nykyisin sovelletaan, on oikeastaan enemmistöterroria. Wahlroos käyttää
käsitettä ”mediaaniäänestäjä” kuvaamaan keskivertoa äänestäjää, sellaista jonka
poliitikot uskovat olevan olemassa ja jota pitää viimeiseen asti miellyttää,
jotta poliitikon oma työura jatkuisi. Tämä puolestaan johtaa tilanteeseen,
jossa politiikka ei enää perustu faktoihin, vaan vahvaan uskomukseen siitä mitä
”ihmiset haluavat”. Chang Ha-Joonin esittämät synteesit perustuvat paljolti
siihen mitä ”mediaaniäänestäjä” ymmärtää tai hänen kuvitellaan haluavan.
Ilkeästi sanottuna Chang Ha-Joon haluaa nähdä kapitalismin demokratian ja kapitalismin
yhdistelmänä, kun Wahlroos puolestaan näkee demokratian ja
markkinat/kapitalismin kahtena eri kokonaisuutena, jotka toimivat yhteistyössä
– mutta vain tietyin edellytyksin.
Tässä
suhteessa Björn Wahlroos on rehellisempi esitellessään markkinamekanismin
yhtenä systeeminä, jolla on vaikutusta yhteiskuntaan ja päinvastoin. Kun
puhutaan ”ihmiskasvoisesta kapitalismista”, sillä tarkoitetaan erilaisin tavoin
rajoitettua markkinamekanismia ja rajoitukset perustuvat demokraattisiin
päätöksiin. Tämä on hyvä lähestymistapa ja pitänee sinällään paikkansa, mutta
on yksi ongelma, jonka kanssa nykyiset kapitalistisiksi luokitellut läntiset
demokratiat kamppailevat.
Demokratialla
on mekanismina taipumus laajentua ja vallata itselleen alueita, joissa se ei
enää odotetusti toimi. Mikäli demokratia saa liiaksi sananvaltaa markkinoiden
toiminnassa, markkinat lakkaavat toimimasta, kuuluu Wahlroosin väittämä. Väite
kuulostaa aluksi uskomattomalta, mutta Wahlroos perustelee sen hyvin. Melkein
liiankin hyvin, kun vertailee hänen logiikkaansa suomen nykyisen poliittisen
elämän toimijoiden edesottamuksiin; Suomi on jo lähes tappanut itsensä
sääntelyllä, joka on johtanut erikoisiin käytäntöihin ja turhanpäiväisen
virkakunnan syntyyn. Markkinoiden toimimattomuus näkyy siinä, että suomalainen
työ tai tuote ei ole kilpailukykyinen kansainvälisillä markkinoilla, harvoja
poikkeuksia lukuunottamatta. Poliitikot mielellään syyttävät tästä tilanteesta
kansainvälisiä suhdanteita. He kuitenkin jättävät mainitsematta sen tosiasian,
että toiset maat sopeutuvat suhdanteiden muutoksiin paremmin ja nopeammin kuin
toiset. Kannattaisi ehkä ottaa oppia, miten muut kansakunnat sen tekevät?
Oma
vikansa on varmasti myös suomalaisessa kansanluonteessa. Lieneekö
historiallisten syiden takia, mutta suomalaiset ovat aivan liian
viranomaisuskovaisia. Tämän vuoksi Suomen kansalaisesta on tehty
hallintoalamainen ja korporativismiin taipuvainen sosialidemokratia muuttui
aikanaan vallitsevaksi aatesuunnaksi. Onneksi ajat ovat muuttuneet. Toivoa on
vielä, kunhan ei vaivu toivottomuuteen.
Pahinta
kuitenkin on, että tulevaisuuden toivon eteen on kasvatettu lähes
läpipääsemätön este, jota on huolellisesti rakennettu viime vuodet. Tämä este
on holtiton taloudenpito, jossa Suomi on ottanut vuosittain miljardeittain
syömävelkaa pitääkseen yllä rakenteita, joiden ylläpitämiseen tarvittaisiin
aivan toisenlaista talouskasvua, työn tehokkuutta ja vientituotteita. Aivan
kuin yksityishenkilöilläkin, liiallinen velka on jostain muusta toiminnasta
pois. Asian tekee vielä pahemmaksi se, että olisi poliittinen itsemurha mennä
tunnustamaan äänestäjille, että on tullut tehtyä kardinaaliluokan moka
uskomalla visionäärien ennusteisiin sen sijaan että olisi käyttänyt tervettä
järkeä.
Wahlroosin
loppupäätelmä yleistettynä on, että valtiollisen toimivallan (demokratian)
piiriin kuuluvat sellaiset asiat, joihin markkinamekanismia ei voi soveltaa.
Tällaisia ovat esimerkiksi valtiollinen puolustus ja oikeustoimi sekä
perustoimeentuloon tarvittava kevyehkö tulonjakojärjestely. Markkinat ovat
hyödykkeiden hinnnoittelumekanismi ja ne toimivat parhaiten mahdollisimman
suuren vapauden vallitessa. Yksinkertaistettuna voi sanoa, että Wahlroosin
ajatusmaailmassa jokainen yksilö on vastuussa tekemisistään ja tekemättä
jättämisistään paljon enemmän kuin nykyisessä suomalaisessa
hyvinvointiyhteiskunnassa. Palkkioksi tästä vastuunotosta yksilö saa Wahlroosin
ajatusmaailman mukaisesti paljon enemmän päätäntävaltaa tekemisiinsä.
Chang
Ha-Joon makrotalouden näkemykset ovat jossain määrin samansuuntaiset, mutta hän
ei kirjassaan käsittele makrotalouden kaikkia aspekteja yhtä laajasti kuin
Wahlroos. Kirjaansa perustuen Ha-Joon peräänkuuluttaa tiukkoja
sääntelymekanismeja. Tämä tosin saattaa olla perua hänen taustastaan; monissa
Aasian maissa vallalla on valistuneen itsevaltiuden kontrollissa toimiva
kapitalismi. Tällaisia maita ovat mm. Etelä-Korea (Chang-Hajoonin kotimaa),
Singapore ja Kiina, missä valistunut itsevaltius on korvattu kommunistipuolueen
johtotroikalla.
Suomen
nykyisestä taloustilanteesta keskusteleville tahoille suosittelen lämpimästi
luettavaksi molempia teoksia. Ne saattavat herättää ajatuksia ja raastaa itse
kunkin pois poliittisesti rakenneltujen barrikadien takaa.
Sillä
loppujen lopuksi, realismi on aika tavalla erilainen kuin poliittinen aate.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti