Viime aikoina talousuutiset leikkauslistoineen ovat peittäneet
alleen lähes kaiken muun. On yksi asia, josta pitäisi olla huolissaan,
varsinkin jos valtakunnankirurgit leikkaussaksineen aikovat kyseisellä alueella
operoida. Kyse on nimittäin kouluista ja koulutuksesta.
Suomi on vuosikaudet ylpeillyt, kuinka kärkipaikka
kansainvälisessä PISA-tutkimuksessa on aina ollut hallussa. Toisin sanoen,
suomalainen koululaitos ”tuottaa” annetuilla resursseilla tasalaatuista ja
koulutettua massaa yhteiskunnan käyttöön. Tasainen laatu on PISA-tutkimusten
mukaan ollut myös korkeahko.
Hiljattain on kuulunut kummia. Laatu ei olekaan enää ihan
sitä, mitä kaikki ovat kuvitelleet. Leikkaus- ja juustohöyläkiimassa olevat
poliitikot suhtautuvat valtaosin välinpitämättömästi moiseen indikaatioon;
eihän sillä ole niin väliä, kun koulutuksen laadun huonontumiselle ei voida laittaa
suoraan euromääräistä hintalappua. Seuraukset tulevat näkyviin kaukana
tulevaisuudessa, ehkä kymmenen, viidentoista vuoden kuluttua.
Valkorosvo teki tuttavuutta suomalaisen koulujärjestelmän
kanssa jo kauan sitten, alkaen vuodesta 1970. Pakollinen ja puolipakollinen
koulutusputki kesti vuoteen 1983, jonka jälkeen Valkorosvo siirtyi kouluttamaan
itseään jonkinlaiseen ammattiin. Vuoden 1986 jälkeen suomalaisen
koulutusjärjestelmän kanssa, Luojalle kiitos, ei ole tarvinnut olla
tekemisissä. Mitä nyt jälkikasvun touhuja on tullut seurattua. Valkorosvo
voinee siis todeta, että seuraavassa tekstissä oleviin väittämiin on sekä
kanttia että perspektiiviä.
Valkorosvon oma koulutie alkoi kyläkoulussa, nyky-Suomeksi
kai sanottaisiin ”tiiviisti integroituneessa kyläyhteisössä”. Tuohon aikaan
vähänkin suuremmissa kylissä oli aina kaksi kauppaa. Toinen oli yksityinen tai
osuuskaupppapohjalla pyöritetty bisnes. Siellä tapasivat käydä itseään
parempina pitävät, vähän varakkaammat kyläläiset. Toinen kauppa oli silloisen
E-liikkeen perua. Se oli duunarikauppa, myytävä tavara saattoi silloin tällöin
olla vähän vanhaa ja muutenkin laatu vaihteli toisinaan reilusti. 1970-luvun
yhteiskunnnassa oli selvä luokkajako; paremmassa kyläkaupassa asioivat kokkarit
ja osa keskustalaisista (suurtilalliset ja talolliset). Duunarikaupassa kävivät
tietenkin kommarit, demarit ja osa maanläheisimmistä keskustalaista (pienemmät
tilalliset). Sama luokkajako näkyi myös koulussa, muttei aivan noin selvästi.
Peruskoulu tuli, ja Valkorosvo oli ensimmäistä vuosikertaa,
joka runnottiin tuon demarien ideoiman tasapäistämismyllyn läpi rakentamaan
uutta ja uljasta suomalaisyhteiskuntaa. Ensimmäisen pari vuotta opettajana
toimi kirkassilmäinen opettajainkoulutuslaitoksesta vapaalle päästetty
idealisti. Jälkeenpäin ajatellen tämä neito sovelsi kasvatuspsykologisia oppeja
varmaan ihan kohtalaisesti. Koska Valkorosvo osasi kouluun mennessään jo lukea,
ei psykologiasta ollut sen suurempaa haittaa jos ei kohta hyötyäkään.
Kolmannelta luokalta lähtien opettajana toimi pari sodankäynyttä kapiaista ja
nykymaailman menoon verrattuna saattaa tuntua omituiselta, että poikien liikuntatunnilla
harjoiteltiin asentoa, lepoa ja luvunottoa. Aika eksoottista. Tyttöoppilaat
varmaan näkevät vieläkin painajaisia, kun kapiaisten vaimot pitivät
liikuntatunteja. Siellä kuulemma ravattiin voimistelusalissa ympyrää ja
opettaja paukutti tamburiinia samaan tahtiin kuin muinaisen orjakaleerin
rummunlyöjä rumpujaan.
Nyt menneitä muistellessa Valkorosvo kiinnnittää huomionsa
aika omituiseen seikkaan. Tuohon aikaan jaossa oli paljolti haukkumista ja
jälki-istuntoa syystä jos toisesta. Nykyaikaisesta motivoinnista, tai siitä,
että opettaja kykenisi esittämään perusteluita väitteilleen, ei ollut
puhettakaan. Jos tuollaisia rohkeni kysyä, sai lopputunnin viettää nurkkaa
katsellen.
Aika kului ja tapahtui siirtymä yläasteelle. Kun kyläkoulu
vaihtui vähän isompaan yksikköön, Valkorosvo oppi, että maailmaan mahtuu
kaikenlaisia ihmisiä. Ja kaikenlaista käytöstä. Ensimmäistä kertaa elämässään Valkorosvo tutustui aika tavalla täysipäisiin, perheen ulkopuolisiin aikuisiin,
jotka koettivat hoitaa hommansa miten parhaiten pystyivät. Mukana sopassa oli
kyllä muutama originelli tyyppi, jotka nykyajan työterveyslääkäri varmaan
lähettäisi johonkin laitokseen muutamaksi kuukaudeksi lepäämään. Yläaste erosi
ala-asteesta siinä suhteessa, että perusteluita kaiken maailman asioille
kysellessä ei oppilasta laitettu nurkkaan, vaan poistettiin luokasta käytävälle
viettämään aikaansa. Ei siinä mitään. Jos sattui sopivasti, ehti jäähytauolla
käydä vaikka tupakalla, ellei mitään muuta erityistä tekemistä ollut.
1980-luvulla ajateltiin yleisesti, että lukio on ikään kuin
pakollinen peruskoulun jatke. Kuvitelma tietysti oli, että kaikista duunareiden
kakaroista tulee valkokaulustyöläisiä. Eläteltiin unelmaa siitä, että
luokkayhteiskunta muuttuu kouluttamalla kaikista siistiä sisätyötä tekeviä
herroja. Lukiota on mainittu yleissivistäväksi ja korkeakouluopintoihin
valmistavaksi laitokseksi. Saattaa se sitäkin olla, mutta paljon oli turhaa ja
teoreettista tauhkaa tarjolla. Valkorosvon ollessa lukiossa, tuli
kurssimuotoisuus lukiouudistuksen myötä kehiin. Valkorosvo jäi tästä paitsi,
mitä nyt lukujärjestykset vaihtuivat kuuden viikon välein, mutta varsinaisia
ainekursseja ei ollut; vain tunnit vaihtoivat paikkaa, kun opettajat pitivät
samaan aikaan sekä perinteistä lukiota että uutta kurssimuotoista versiota.
Lukioaika oli mitä oli, mutta kaksi asiaa siitä on jäänyt Valkorosvon mieleen
erityisen hyvin.
Aika alkuvaiheessa äidinkielenopettaja kutsui Valkorosvon
puhutteluun. Ainekirjoitus kuulemma oli alle kaiken arvostelun ja
loppukaneetiksi Valkorosvolle tehtiin tiettäväksi, että asiallinen suomen
kielen kirjoittaminen ei tule Valkorosvolta koskaan onnistumaan. Englantia
opettava vanhapiika katseli myös Valkorosvoa pitkin nenänvarttaan ja totesi
ruoskamaisen vihlovalla äänellään, että Valkorosvo ei kyllä opi koskaan
puhumaan englantia, saatika sitten kirjoittamaan mitään järkevää tällä kauniilla
anglosaksisella kielellä. Valkorosvolla on norsun muisti ja sarvikuonomaisen
paksu nahka. Siksi nämä kommentit ovat edelleen muistissa, vaikka ne ovat reilun
kolmenkymmenen vuoden aikana osoittautuneet täysin vääriksi. Niin sitä voi
akateemisesti kouluttautunut ihmisenpentu erehtyä muita arvioidessaan.
Valkorosvon tapaus ei liene ainutkertainen.
Ammattiin valmistavassa koulutuksessa Valkorosvo törmäsi
suorastaan mykistäviin kokemuksiin. Opettajien joukossa oli järkeviä tapauksia,
mutta oli myös muutama, joita nyky-Suomessa luonnehdittaisiin narsistisiksi
psykopaateiksi; täysin luonnevikaisia ihmisiä, joita ei missään tapauksessa
saisi päästää vapaalle jalalle. Muutama opettajan virkaa hoitava kaveri oli
taas puolestaan niin leipääntynyt ja kuiva tyyppi, että jopa palanen armeijan
näkkileipää osaisi keskustella ja opettaa henkevämmin kuin he.
Kaikesta
koulutuksesta huolimatta töitä löytyi, mielenterveys on suurin piirtein säilynyt ja sillä
tiellä ollaan edelleen. Kuriositeettina mainittakoon, että ainoat koulutuksessa
esitetyt asiat, joilla on arvoa nykyisin, liiittyvät fysiikkaan, matematiikkaan
ja sähkötekniikkaan. Kaikki muu tuolloin läpikäyty materiaali oli täysin
vanhentunutta jo opiskeluaikana.
Miksi Valkorosvo kertoi kaiken tämän? No siksi, että
PISA-tutkimusten tuloksia lukiessa tulee väistämättä mieleen, millaista tuo oma
”opiskelu” oikein sisällöllisesti oli. Yhteiskunta on näinä vuosikymmeninä
muuttunut valtavasti. Se näkyy myös koulutuksessa ja koulutuksen laadussa.
Aivan hiljattain paljastui, että opettajien tietotekniset taidot ovat
keskimäärin luokattoman huonot. Siitä olisi syytä olla huolissaan. Haluttiin
tai ei, tietotekniset taidot ovat suurin piirtein yhtä tarpeelliset kuin
lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen. Ja ei, kyse ei ole siitä, että kaikista
tehtäisiin koodareita, vaan siitä, että osaa tietokoneen käytön perusteet.
Entäpä nykyaika? Opettajankoulutuksen saaneet tuntuvat usien
kuvittelevan että heillä on hallussa sekä tieto että valta, ja paikalle lain
voimalla pakotetut tulevat kansalaiset ovat ”resursseja”, joiden päähän pitää
kaataa opintosuunnitelman mukainen tieto. Jos tällä asenteella lähtee
liikkeelle, ei taatusti seuraa mitään hyvää. Mitä pelkästään omia vekaroita ja
omaa koulutietään vertailee, nykyajan lapset ovat paljon, paljon sivistyneempiä
ja tietoisempia maailman menosta kuin Valkorosvo oli aikanaan samanikäisenä.
Kun asioista jo tietää jotakin, se asettaa opettajat aivan uuden haasteen
eteen: kaikki mitä suustaan päästää, on kyettävä perustelemaan ja selittämään
todella hyvin. Kysymyksen ”miksi” vastaus ei ole enää ”siksi”, vaan ”siksi,
että...”.
Koska saatavilla olevan tiedon määrä on kasvanut
monisatakertaiseksi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, nykyajan
koululaisille ei ehkä kannata opettaa niinkään ulkoapäntättävää tietoa, vaan
tavat, millä halutun tiedon tarvittaessa löytää. Se on paljon hyödyllisempää ja
valmistaa myös työelämään. Laitan tähän esimerkin Valkorosvon jokapäiväisestä
elämästä:
Kun puhutaan matkapuhelinverkoista (2G / 3G / 4G), kaikki
olennainen tieto on saatavilla osoitteista http://www.3gpp.org
ja http://www.ietf.org . Tuonne mennessä
pitää vain olla ymmärrys mitä etsii ja mistä. Lisäksi pitää tietysti tajuta,
onko löytynyt asia juuri se, mitä tarvitaan, onko se vasta suunnnitelma, vai
onko se jo oikeasti olemassa.
Mutta takaisin blogipäivityksen otsikkoon: ei ole tosiaan
ihme, että PISAn torni on kaatumassa. Perustukset kun ovat historian valossa
tarkastellen hiukan hapantuneet. Siitä omalta osaltaan kertoo Valkorosvon oma
ns. oppimispolku.
PS.
Millä tavalla nuo lukioajan opettajien tyypittelyt ovat
osoittautuneet täysin vääriksi? Valkorosvon työurasta on nyt menossa 8. vuosi
ulkomailla, kirjoja on kirjoiteltu sekä suomeksi että englanniksi ja useita
vuosia Valkorosvo työllisti itsensä puhumalla kursseja – sekä suomeksi että
englanniksi. Luennot ja esitykset kahdella kielellä ovat edelleen osa
jokapäiväistä työtä kaiken muun lisäksi. Pakkoruotsilla ei ole Valkorosvolle
ollut käyttöä sitten vuoden 1983.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti