2015-03-30

19. PITKÄ VIIKONLOPPU JA A(A)SIAAN LIITTYVIÄ HAJATELMIA

Aasiassa ei juurikaan tunneta sellaista käsitettä kuin ”pitkä viikonloppu” samaan tapaan kuin Suomessa. Täällä ei ole lomapäiviä tai pekkasia, joita ripotella sopivasti perjantaiksi tai maanantaiksi. Sen vuoksi kumman usein onkin niin, että jonkin sortin uskonnollinen juhla tai jokin maallisempi juhlapyhä ajoittuu perjantaiksi. Ja kas kummaa, pitkiä viikonloppuja syntyy ihan itsestään.

Valkorosvo vietti tällaista pitkää viikonloppua Thaimaassa Hua Hinissä kollegan mökillä. Työnteoksihan se meni, mutta vapaallekin ehti. Yksi ilta eksyttiin rokkibaariin nimeltä El Loco Toro (Hullu Härkä). Parin Gin Tonicin jälkeen Valkorosvo rohkaistui ja meni kysymään bändin laulajalta josko minäkin? Ja sehän sopi. Niinpä Valkorosvo voi lisätä keikkapaikkojensa listaan myös Hua Hinin päästessään sijaistamaan paikallisen bändin rumpalia parin biisin ajaksi. J.J. Calen Cocaine ja AC/DC:n Highway to Hell tuntuivat herättävän positiivista huomiota. Aiempi vastaavanlainen temppu tuli tehtyä Singaporessa, Sentosa Hard Rock Cafessa pari vuotta sitten. Musiikki on melkoisen universaali kieli; samanlaista se touhu oli kuin Suomessa, mitä nyt asiat juteltiin englanniksi. Bändi oli muuten varsin erinomainen, joten jos joku lukijoista on matkalla Hua Hiniin, suosittelen kyseistä baaria vierailukohteeksi. Muutoin viikonloppu sujui saunomisen ja uimisen merkeissä ja samalla tuli rakenneltua eräs tärkeä dokumentti, josta Valkorosvo ei kerro sen enempää. Työasioiden yksityiskohdat eivät kuulu julkisuuteen. Tai sanottakoon sen verran, että dokumentin viimeistely venyi sunnuntain aamuyöhön Bangkokissa hotellihuoneessa. Viimeistelyn jälkeen Valkorosvo aloitteli tämän blogipäivityksen tekemistä.

Bangkok klo 4 aamulla / hotelli, 25. kerros

Valkorosvo, ja varmaan monet blogivieraatkin, saattavat tuntea lievää ärsyyntyneisyyttä kuunnellessaan radiota tavallisena suomalaisena viikonloppuna. Perjantaina parhaalla ohjelmapaikalla on joku valopää höpöttämässä kuinka menoliikenne siellä ja menoliikenne täällä ja taivastellaan, miten Mikkelin ohittikin tällä kertaa peräti 25 autoa normaalin 20 sijasta. Jotta ohjelma saisi uskottavuutta, mikrofonin toiseen päähän on hommattu joku sänkitukkainen sinivuokko hokemaan kuinka ”maltti on valttia” tai miten ”jarrupoljinta painamalla auton vauhti hidastuu” ynnä muita vastaavia kuolemattomia viisauksia. Sunnuntaina on sitten vuorossa sama proggis, mutta tällä kertaa juontaja hokee paluuliikenteestä. Ja edelleen sama sinivuokko märisee aivan samoista asioista kuin tuhat kertaa ennenkin. Tähänkö sitä YLE-veroa käytetään?

Samaan aikaan poliitikot haluavat aivan välttämättä toteuttaa ”ruuhkamaksut” ainakin pääkaupunkiseudulle. Voi pyhä yksinkertaisuus. Valkorosvo jo aiemmin tässä samaisessa blogissa mainitsi aiheesta. Nyt on omakohtaisia kokemuksia siitä, mitä on todellinen ruuhka ja kunnon paluuliikenne. Ja näihin kokemuksiin perustuen Suomessa ei kannata moisista ruuhkamaksuista puhua, ei nyt eikä vielä 30 vuoden päästäkään.

Aivan kuten muuallakin maailmassa, Thaimaassa ihmiset menevät viikonlopuiksi kotiseuduilleen ja palailevat aikanaan takaisin maalikylille. Valkorosvon piti palata Hua Hinista sunnuntai-iltana, jotta maanantaina ehtisi hankkia Myanmarin viisumia heti aamusta. Niinpä taksimatka alkoi Hua Hinista sunnnuntaina noin kello kuusi illalla. Alkumatka sujui oikein jouhevasti, mutta mitä lähemmäs Bangkokia tultiin, sen takkuisemmaksi matkanteko kävi.

Huoltoasema 50 km Bangkokista lounaaseen / Sunnuntai-illan taukopaikka aika monelle

Jos matkan Hua Hin - Bangkok suhteuttaisi Suomeen, esimerkiksi matkaksi Tampereelta Helsinkiin, niin sen voisi esittää vaikkapa näin. Tampereelta lähdettiin ja moottoritietä ajettiin noin 140 km/h. Hämeenlinnan kohdalla matka hidastui vauhtiin 100 km/h. Tervakoskelta eteenpäin vauhti oli 20 km/h ja alle. Kuvan huoltoasema olisi tässä esimerkissä Nurmijärven Aapiskukon kohdalla. Matka jatkuisi Aapiskukon jälkeen 20 km/h nopeudella Helsingin keskustaan asti. Pieni ero on ehkä siinä, että Bangkokiin mennessä moottoritiellä on 4-5 kaistaa suuntaansa, Suomessa vain 2... Eli arvon poliittiset päättäjät, suvaitsisitteko ymmärtää; Suomessa EI ole ruuhkia. Jos te haluatte kerätä rahaa yhteiskunnalle, tehkää se edes rehellisesti, älkääkä sortuko epä-älylliseen argumentointiin. Kiitos jo etukäteen. Kuvan huoltoasemasta mainittakoon, että sinne oli hankala päästä, mutta vielä hankalampaa oli päästä sieltä pois.

Bangkokin moottoritiejärjestelyjä
Ruuhkaa Bangkokin moottoritiellä

Ruuhkan synnyttämiseen tarvitaan ihmisiä. Suomalainen ”metropoli” muutamine satoine tuhansine asukkaineen ei sellaista saa aikaiseksi. Bangkok on hieman eri asia, sillä alueella asuu, laskutavasta riippuen, noin 15 miljoonaa ihmistä. Sen vuoksi Bangkokin moottoritiet ovatkin maksullisia. Matkaa voi toki tehdä tavallisia katuja pitkin, mutta pariin kerrokseen rakennnetut moottoritiet helpottavat elämää kummasti. Ennen moottoriteiden rakentamista Bangkokilla oli ikävä maine: maailman mittakaavassa vertaillen Bangkok oli kaupunki, jossa oli vähiten katupinta-alaa verrattuna kokonaispinta-alaan. Itse kukin voi kuvitella mitä tapahtuu, kun tähän yhtälöön lisätään kasvava liikenne. Nykyään asiat ovat toisin, mutta silloin tällöin on hieman ruuhkaista.

Jos Myanmarin liike-elämän keskusta Yangonia pitäisi jotenkin kuvaillla, sen voisi sanoa olevan kuin Bangkok 20-25 vuotta sitten. Tuolloin Bangkok oli päivisin siinä tilassa, että mihinkään ei autolla päässyt, vaikka kuinka hartaasti yritti. Yangonissa alkaa olla samanlaista; ruuhkien pahenemisen huomaa jo vuoden aikajänteellä vertaillen. Aiemmin puolen tuntia ottanut matka saattaa nykyisin viedä kolme varttia ja jos huono tuuri käy, yli tunnin istuminen taksin takapenkillä ei ole mikään mahdottomuus.


Keskipäivän ruuhkaa Yangonin keskustan suuntaan. Autojonon pituus n. 3 km

Yangonin ruuhkat ovat pienempiä kuin Bangkokin, koska kaupunkikin on pienempi. Mitä Valkorosvo on juttuja kuullut, Yangonin ruuhkat aiotaan ratkaista samalla tavalla kuin Bangkokissakin, eli rakentamalla maksullisia moottoriteitä ja eritasoristeyksiä. Suomessahan tämä ei tule kuuloon, skandinaavinen tapa poistaa ruuhkia on lisätä liikennevaloja. Jostain kumman syystä muualla maailmassa niistä yritetään päästä eroon. Olisikohan joku nyt taas jossain ymmärtänyt jotain pahan kerran väärin? Se ei olisi ensimmäinen kerta, kun liikenne- ja autoasiat ovat kyseessä.

Yleensä Aasiassa asiat toimivat hiukan hidastetusti, koska porukkaa vain on niin paljon. Vaikka itse yrittäisi olla kuinka nopea, se ei auta, koska sitä on vain yksi hiekanjyvänen muiden joukossa. Parhaaseen lopputulokseen pääsee vain menemällä virran mukana. Pitkä viikonloppu oli lähellä mennä todella pitkäksi, kun Myanmarin viisumi ei tullutkaan ihan ajallaan. Lähetystössä oli ruuhkaa ja virkailijat tekivät pää märkänä hommia selvittääkseen monimetrisen passipinon. Myanmarin lähetystö on eräällä Silomin sivukadulla lähellä Bangkokin keskustaa. Kun Valkorosvo saapasteli aamulla papereineen paikalle, kyseiselle kadulle oli leiriytynyt ehkä parisataa ihmistä ja kaikki vahtasivat Myanmarin lähetystön viisumiluukkua. Ei ollut puhettakaan, että jalkakäytävällä olisi pystynyt kävelemään.

Valkorosvo jätti paperit agentille ja meni noutamaan passiaan neljän aikoihin iltapäivällä. Ei ollut passia, mutta oli hermostunut agentti kävelemässä ympyrää ja lauma viisuminodottelijoita. Lopulta passipino tuli, vain kolme varttia myöhässä. Oli aika suorittaa nopea siirtymä Don Muangin kentälle, sillä kone takaisin Yangoniin lähtisi aikataulun mukaan 18.45. Nopea siirtymä on Bangkokissa usein kaukainen haave. Tällä kertaa se onnistui osittain, koska fiksu taksikuski osasi kiertää kilometrien pituisen 5-kaistaisen ja seisovan ruuhkan. Siitä kiitos hänelle.

Don Muang on varmaan ollut aikoinaan moderni kenttä, mutta nykyisin se on auttamattoman jälkeenjäänyt. Kenttää hallinnoiva halpalentoyhtiö Air Asia ei ole kaikissa toimissaan täysin onnistunut. Jos matkustavaisia on runsaasti, lähtöselvitystiskit ovat toivottoman jumissa. Varsinkin, kun hallin täyttää jumalattoman suuri lauma kiinalaisia, joiden matkapakaaseissa on kaikkea mahdollista jääkaapeista alkaen. Valkorosvo ei edelleenkään käsitä, miksi Thaimaasta pitää viedä jääkaappi Kiinaan koko perheen ja yhdeksän matkalaukun voimalla... On kyllä toisaalta mielenkiintoista seurata, miten moinen läjä taiteillaan vaa’alle punnittavaksi ja sen jälkeen se taiotaan matkatavaraksi.

Thaimaan maahantulo- ja maastapoistumisvelvollisuuksia pyörittävillä upseereilla oli myös huono päivä. Passintarkastushalli oli tupaten täynnä maasta ulos haluavia, mutta passeihin leimoja paukuttavia upseereita oli vain kolme. Tai oli niitä enemmän, mutta loput istuivat lasiseinäisessä kopissa ja vetelivät hartaan näköisinä nuudelisoppaa parempiin poskiin katsellen samalla millainen sirkus lähtöhallissa oli meneillään. Valkorosvo on tottunut jonottamiseen, mutta kun lähtöportti on sulkeutumassa 10 minuutin päästä, ja virkaintoinen passipoliisi pistää matkustavaisia täyttämään poistumislappuja uudelleen käsittelytiskillä, niin suma seisoo ja kunnolla. Oli tässä jonottamisessa se hyvä puoli, että turvatarkastus oli äärimmäisen nopea; kas kun sinne ei päässyt ihmisiä kuin harvakseltaan jonottamaan.

Virkailija työssään syynäämässä matkustavaisten dokumentteja

Air Asia on yleensä tiukka siitä, että lähtöportti sulkeutuu 20 minuuttia ennen koneen lähtöä ja jos ei viimeistään silloin ole paikalla, ei lennolle enää pääse. Ilmeisesti henkilökunta oli huomannut, että nyt ei homma oikein toimi, ja Valkorosvo ehti koneeseen, vaikka tulikin portille viisi minuuttia myöhässä.

Ruuhkia on monenlaisia ja joskus niitä sattuu turhan monta peräkkäin. Näin käy onneksi harvemmin. Plussapuolelle voi kirjata sen, että upouusi viisumi kelpasi Myanmarin rajakerberoksille oikein hyvin ja toisekseen sen, että samaa härdelliä ei tarvitse harjoitella kuin mahdollisesti vasta vuoden päästä uudelleen.


Ruuhkatonta ja palaveripitoista työviikkoa,

Valkorosvo 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti